понеділок, листопада 28, 2016

ЗВІДКИ ПАВУКИ БЕРУТЬ ПАВУТИНУ???

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

В черевній порожнині павуків є численні павутинні залози. Їх протоки відкриваються найдрібнішими прядильними трубочками, які знаходяться на кінцях шести павутинних бородавок на черевці павука. У павука-хрестовика, наприклад, таких трубочок близько 500-550. Павутинні залози виробляють рідкий в'язкий секрет, що складається з білка. Цей секрет має здатність миттєво тверднути на повітрі. Тому, коли білковий секрет павутинних залоз виділяється через прядильні трубочки, він застигає у формі тонких ниток.
12
1. Павук-хрестовик (з розкритої черевною порожниною)
2. Павутинні бородавки павука
Павук починає прясти свою павутину так: він притискає павутинні бородавки до субстрату; при цьому невелика порція виділеного секрету, застигаючи, приклеюється до нього. Потім павук продовжує витягати в'язкий секрет з павутинних трубочок за допомогою задніх ніг. Коли він віддаляється від місця прикріплення, решті секрет просто розтягується в швидко твердіють нитки.
Павуки використовують павутину для самих різних потреб. У павутинного притулок павук знаходить сприятливий мікроклімат, там же він ховається від ворогів та непогоди. Деякі павуки обплітають павутиною стінки норки. З павутиння павук плете липкі ловчі мережі для вилову здобичі. Яйцевые кокони, в яких розвиваються яйця і молоді павучки, теж робляться з павутини. Павутина використовується павуками також для подорожей - з неї маленькі тарзани плетуть страхувальні нитки, які захищають від падіння при стрибках. Залежно від мети використання павук може виділяти липку або суху нитка певної товщини.
За хімічним складом і фізичними властивостями павутина близька до шовку тутових шовкопрядів і гусениць, тільки вона набагато міцніше і еластичнішою: якщо навантаження розриву для гусеничного шовку становить 33-43 кг на 1 мм2, то для павутини - від 40 до 261 кг / мм2 (залежно від виду)!
Павутину можуть виділяти й інші павукоподібні, наприклад, павутинні кліщі і псевдоскорпіони. Проте справжньої майстерності в плетенні павутини досягли саме павуки. Адже важливо не тільки вміти робити павутину, але і виробляти її у великій кількості. Крім того, «ткацький верстат» повинен бути розташований у місці, де їм зручніше користуватися. У ложноскорпионов і павутинних кліщів сировинна база павутини розташовується... в голові, а ткацький апарат - на ротових придатках. В умовах боротьби за існування перевагу отримують тварини, у яких голова утяжелена мізками, а не павутиною. Такими і є павуки. Черевце павука - справжня павутинна фабрика а прядильні пристрою - павутинні бородавки - утворені з атрофованих черевних ніг на нижній стороні черевця. Та й кінцівки павуків просто "золоті" - вони прядуть так спритно, що їм може позаздрити будь-яка мереживниця.

неділю, листопада 27, 2016

Цікаві факти про метеликів

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

Цікаві факти про метеликів

Метелики – це найкрасивіші створіння природи з найрізноманітнішою гамою барв. Ці істоти не тільки естетично привабливі, а й нікого не залишать байдужим тому, що можуть приковувати погляд буквально кожної людини.
Ось декілька фактів про метеликів.
1. Цікаво те, що метелики здатні лікувати деякі розлади нервової системи у людей.
2. У представників метеликів є свій «вожак» – це найбільша за своїми розмірами Attacus atlas. Вона більше схожа на невелику пернату, ніж на лускокрилих. Велика, в красивих шоколадно-кавових тонах, роблячи помах крилами становить майже чверть метра в довжину. Виглядає вона дуже незвично і шикарно.
3. Життєвий цикл метеликів дуже малий – всього декілька діб. Потім, на «зміну» приходять інші, молоді і жваві, які живуть стільки ж. Проте, є винятки і для метеликів. Наприклад, монарх – він живе набагато довше – понад півроку.
4. За пару діб життя метелик робить майже неможливе – він може відкласти близько тисячі яєць. Настільки швидке розмноження обумовлює мізерно маленький цикл їхнього життя на землі.
5. Колекціонування метеликів – це одне із найпопулярніших занять серед усіх народів, будь-якого статусу і соціального становища. Якщо говорити про російську класику, то такі відомі люди, як Набоков, Булгаков, Павлов, Бухарін, займалися цією благородною справою. Крім того, вони не тільки збирали їх – деякі стали першовідкривачами незвіданих видів метеликів. Набоков, будучи колекціонером, поповнював свої ряди ще й власними знахідками – йому вдалося відшукати близько 20 різних видів. 
6. У деяких державах метелики використовують для приготування страв. Вони можуть бути як інгредієнтом до основної страви, так і самостійним шедевром. У Китаї та Індії такі ласощі коштують не дорого. А от якщо ж ви замовите щось в США або Канаді, то з вас «здеруть» кругленьку суму.

Маловідомі факти про тигрів

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

 Маловідомі факти про тигрів

10 маловідомих фактів про тигрів


Як і у домашніх котів, відмітини, які проступають на хутрі тигра, видно також і на його шкурі. Тому навіть поголений тигр все одно залишиться смугастим.

На відміну від майже всіх інших великих кішок, тигри хороші плавці. Вони люблять купатися і часто грають у воді в ранньому віці. Подорослішавши, тигри пропливають кілька кілометрів, щоб пополювати або перепливти річку, і було встановлено, що принаймні один тигр проплив за день майже 30 км.

Тигри найбільші кішки, але у них теж є свої розміри. Найбільший підвид тигрів це сибірський тигр, його довжина становить 3.5 м, а вага понад 300 кг. Найменший підвид суматранський тигр, його довжина всього 2 м, а вага дорослої особини 100 кг.

Тигриці бувають здатні до запліднення всього кілька днів у році. У цей час вони часто спарюються. Вагітність триває близько 3 місяців, а потім з'являються 2 або 3 дитинчати.

У перший тиждень після народження тигренята повністю сліпі. Майже половина дитинчат не доживає до дорослого віку.

Пеніс тигра при спарюванні не стає ерегированним. У ньому є спеціальна пріапова кістка, а сам він покритий шипами, що й допомагає підтримувати з'єднання під час спарювання.

Тиграм краще полювати на крупну здобич із засідки. Якщо ви подивитеся на тигра, то ймовірність, що він атакує, буде знижена, тому що хижак втратив елемент несподіванки. У деяких місцях в Індії в лісі люди носять маску на потилиці, щоб тигр напав на них ззаду.

Зазвичай тигри не полюють на людину, але можуть напасти, якщо їх спровокувати. Більшість випадків вбивства людини трапляється через брак звичайної їжі тигрів на території їх проживання.

Невелике число тигрів може полювати тільки на людину. Одна тигриця захищала своє потомство від людей і потім стала сама полювати тільки на них. Вважається, що через неї загинуло 430 осіб.

Через свій інстинкт полювання із засідки навіть ті тигри, які не проти поласувати людиною, не стануть заходити в поселення, а залишаться зовні і будуть атакувати одиноких жертв. Тигри здебільшого полюють уночі, коли люди не можуть їх помітити. 

Олімпіадні завдання для 11 кл.

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

 Олімпіадні завдання для 11  кл.                                   
                                           Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
            Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху!
1.  У насінині бобової рослини найбільшу вагу має:    а) ендосперм;  б) зародок;  в) сім’ядолі;           г) насінна шкірка;   д) мікропіле. 
2. Після видалення кореневого чохлика у проростка кукурудзи через п’ять днів формується новий кореневий чохлик. У космічному кораблі, що перебуває у відкритому космосі, кореневий чохлик не регенерує. Яка причина цього? :   а) формування кореневого чохлика пов’язане із вмістом вуглекислого газу в атмосфері;  б) формування кореневого чохлика пов’язане з фотоперіодизмом;  в) формування кореневого чохлика пов’язане із земним тяжінням;                      г) формування кореневого чохлика пов’язане з різницею температур;    д) формування кореневого чохлика пов’язано із наявністю ґрунту.
3. Суцвіття «складний зонтик» має рослина:   а) фенхель;   б) капуста;   в) соняшник;   г) ревінь; 
д) томат.
4. Хроматофори... (знайдіть правильне продовження):    а) це – органели з фотосинтезуючими пігментами;  б) є в найпростіших, що мають змішаний тип живлення;  в) є в найпростіших, що мають автотрофний тип живлення ;  г) є у форм, що на світлі здатні до фотосинтезу;   д) це – органели, які нехарактерні для найпростіших.
5.  Лямблія локалізуєтся в організмі людини в:       а) тонкій кишці;    б) товстій кишці;                           в) підшлунковій залозі;   г) шлунку
6.  В ентодермальному шарі    кишковопорожнинних є такі   спеціалізовані типи клітин:
   а)  епітеліальні; епітеліально-м’язові,  залозисті;     б) епітеліально-м’язові, залозисті,  жалкі;
   в) епітеліальні, залозисті, проміжні;      г) епітеліальні, проміжні, нервові;       д) епітеліальні, проміжні, жалкі.
7.  Непрямий розвиток з неповним метаморфозом характерний для:
а) двокрилих;   б) тарганів;   в) клопів;   г) твердокрилих.
8. Які можуть бути наслідки пошкодження всіх правих передніх корінців спинномозкових нервів?   а) скелетні м'язи лівої половини вилучаються з рефлекторної діяльності і втрачається чутливість лівої половини тіла;    б) скелетні м'язи правої половини тіла вилучаються з рефлекторної діяльності;   в) скелетні м'язи лівої половини тіла вилучаються з рефлекторної діяльності;    г) втрата чутливості правої половини тіла; д) втрата чутливості лівої половини тіла. 
9. Визначте послідовність шляху збудження у разі опіку шкіри:   а) рецептор → великі півкулі головного мозку → відцентровий нейрон;    б) рецептор → біла речовина головного мозку → вставний нейрон → робочий орган;     в) рецептор → доцентровий нейрон → сіра речовина спинного мозку → вставний нейрон → відцентровий нейрон → робочий орган ;    г) рецептор → сіра речовина спинного мозку → відцентровий нейрон → робочий орган;    д) рецептор → доцентрові нейрони → проміжний мозок → вставні нейрони → робочий орган. 
10. Яка залоза внутрішньої секреції синтезує гормон мелатонін?:    а) підшлункова залоза;             б) острівці Лангерганса;   в) гіпоталамус;   г) гіпофіз;   д) епіфіз.
11. На якому рівні організації живої матерії відбувається потік енергії між популяціями різних видів і кругообіг речовин між організмами та їхнім неорганічним оточенням? :   а) тканинно-органовому;    б) біогеоценотичному;    в) організменному;    г) молекулярному;    д) популяційно-видовому. 
12. З яких мономерів складається молекула лактози?:  а) галактози;  б) глюкози;  в) фруктози;       г) мальтози;   д) рамнози 
13. Де зосереджена головна кількість фосфоліпідів у клітині? :  а) вакуолі;  б) комплексі Гольджі; в) клітинній мембрані;  г) цитоплазмі;  д) ядрі.
14. Які рослини створюють найбільшу біомасу і виділяють найбільшу кількість кисню?:                 а) спорові;  б) хвойні;  в) насінні;  г) гриби;  д) наземні водорості. 
15. Куди надходить АТФ з мітохондрій відразу ж після синтезу?:       а) у плазматичну мембрану; б) у внутрішній сітчастий апарат;   в) у лізосоми;   г) у цитоплазму;   д) акумулюється в мітохондріях. 
16. Найвірогідніше, що біолог вивчатиме всі хімічні процеси організму, щоб одержати інформацію про… ( знайдіть правильне продовження):          а) кількість мутацій в організмі;         б) репродуктивний цикл організму;   в) розвиток організму;   г) метаболізм організму;                       д) належність до певного виду 
17. Який алкалоїд використовують для одержання поліплоїдів?:  а) морфін;   б) гіберелін;             в) ауксин;   г) нікотин;   д) колхіцин. 
18. Плазміди — це…:      а) складові частини плазми крові;   б) хромосоми у прокаріот;                          в) фотосинтетичні органоїди у бактерій;   г) позахромосомні чинники спадковості у прокаріот і деяких нижчих еукаріот;     д) неклітинні форми життя. 
19. У разі голодування запаси глікогену в організмі швидко вичерпуються. Енергетичні потреби задовольняються завдяки розпаду жирів. Який процес забезпечує необхідну кількість глюкози в крові?:   а) ліполіз;   б) глюконеогенез;   в) урогенез;  г) ліпогенез;   д) гліколіз 

Олімпіадні завдання для 10 кл

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

Олімпіадні завдання для 10  кл.                                                                                   Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
            Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху!
1. Яка рослина розмножується коренями?   а) конвалії;  б) півники;  в) хрін;  г) малина;  д) фіалки.
2. Що називають рубчиком?  а) місце відриву насінини від ніжки насінного зачатка;  б) місце відриву листка від стебла;  в) загострений край насінини;  г) отвір у шкірочці насінини;  д) місце відриву насінини від стінки зав'язі.
3. Завдяки діяльності камбію ... (знайдіть правильне продовження):  а) формується запасаюча основна тканина серцевини;  б) потовщується листкова пластинка;  в) утворюється система покривних тканин стебла і кореня;  г) утворюються нові шари деревини і лубу в корені й стеблі;     д) формуються верхівкові твірні тканини бічних пагонів.
4. Який плід характерний для кінського каштана?  а) коробочка;  б) горішок;  в) горіх;  г) кістянка; д) cім'янка.
5.  У насінині бобової рослини найбільшу вагу має:  а) ендосперм;  б) зародок;  в) сім’ядолі;           г) насінна шкірка; д) мікропіле. 

Олімпіадні завдання для 9 кл.

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ
Олімпіадні завдання для 9  кл.                                  
                              Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
            Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху!
1. Яка рослина розмножується коренями?
а) конвалії; б) півники; в) хрін; г) малина; д) фіалки. 
2. Яка рослина розмножується листками? а) бегонія; б) братики; в) суниця; г) гіацинт; д) тілоріз. 
3. Що називають рубчиком? а) місце відриву насінини від ніжки насінного зачатка; б) місце відриву листка від стебла; в) загострений край насінини;г) отвір у шкірочці насінини; д) місце відриву насінини від стінки зав'язі.
4. Завдяки діяльності камбію ... (знайдіть правильне продовження): а) формується запасаюча основна тканина серцевини; б) потовщується листкова пластинка; в) утворюється система покривних тканин стебла і кореня; г) утворюються нові шари деревини і лубу в корені й стеблі;
 д) формуються верхівкові твірні тканини бічних пагонів. 
5. Який процес забезпечує активне виділення води рослиною? а) транспірація; б) гутація;
 в) замикання продихів; г) тургор; д) дифузія. 
6. Який плід характерний для кінського каштана?  а) коробочка;  б) горішок;  в) горіх; г) кістянка; д) cім'янка.
7.  У насінині бобової рослини найбільшу вагу має:  а) ендосперм;  б) зародок;  в) сім’ядолі;           г) насінна шкірка; д) мікропіле. 

Олімпіадні завдання для 8 кл.

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ
Олімпіадні завдання для 8  кл.
                                   Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
                Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху!
1. Місце відриву насінини від ніжки зачатку насінини:   а) ендосперм;       б) корінець;     в) сім’ядолі; г) підсім’ядольне коліно; д) рубчик.
2. Після видалення кореневого чохлика у проростка кукурудзи через п’ять днів формується новий кореневий чохлик. У космічному кораблі, що перебуває у відкритому космосі, кореневий чохлик не регенерує. Яка причина цього?                    а) формування кореневого чохлика пов’язане із вмістом вуглекислого газу в атмосфері;   б) формування кореневого чохлика пов’язане з фотоперіодизмом;    в) формування кореневого чохлика пов’язане із земним тяжінням;      г) формування кореневого чохлика пов’язане з різницею температур;   д) формування кореневого чохлика пов’язано із наявністю ґрунту.
3. У водній культурі промислово вирощують:   а) саргасум;   б) хлорелу;   в) макроцистіс;  г) спіруліну;  д) спірогіру.
4.Через свої ажурні листочки вона в народі отримала багато назв: «дівочі коси», «червоне волосся», «волосся Марії Богородиці». Назвіть рослину:     а) орляк б) гронянка півмісяцева;   в) адіантум венерин волос; г) кораліна.
5. Яке дерево українці назвали негній-деревом :   а) тис;   б) модрину;    в) дуб      г) кедр.
6.  Укажіть рід тварини, який належить до типу Кільчасті черви:
а) планарія; б) ціанея; в) дощовий черв’як; г) аскарида
7. Укажіть який тип нервової системи притаманний кишковопорожнинним:                   а) дифузний;   б) вузловий;   в) стовбурний;           г) дифузно – вузловий.
8. Назвіть найпростiших, до яких належить малярійний плазмодій?        а) саркодові;      б) джгутикові;  в) споровики;  г) інфузорії;  д) сисуни.
9.  Де розміщені внутрішні органи білої планарії ?:   а) у первинній порожнині тіла;   б) у вторинній порожнині тіла;   в) у м'язовій тканині;         г) в епітеліальній тканині;   д) у сполучній тканині.
10. Легеневі мішки розвиваються у:
а) скорпіонів;   б) голотурій     в) короїдів;   г) летючих риб.      д) ставковиків;
11. По вісім ходильних ніг мають дорослі:а) ропухи; б) жужелиці; в) іксодові кліщі; г) мокриці; д) павуки.
12. Рослина, плоди якої людина використовує в їжу:а) картопля;  б) морква;  в) баклажан;   г) капуста;   д) хрін.
13. Вкажіть правильну послідовність в ускладненні кровоносної системи хребетних тварин в  процесі еволюції:   а) Жаба - кролик - алігатор – акула;       б) акула - жаба - алігатор – кролик;            в) акула - алігатор- кролик – жаба;         г) алігатор - собака - акула – жаба;
14. Який фермент міститься у шлунковому соку, які поживні речовини він розщеплює і в якому середовищі?      а) лактаза, розщеплює лактат у кислому середовищі;   б) амілаза, розщеплює вуглеводи у лужному середовищі;   в) пепсин, розщеплює білки у кислому середовищі;  г) мальтаза, розщеплює мальтозу у лужному середовищі.
15.Позначте, при нестачі якого вітаміну розвивається рахіт:                а) вітаміну А;  
б) вітаміну В;      в) вітаміну С       г) вітаміну Д.
16.У тонкому кишечнику відбувається:    а) синтез глікогену.      б) усмоктування амінокислот.          в) синтез вітамінів.     г) остаточне всмоктування води.
17Яка роль надгортанного хряща в організмі людини?
а) закриває вхід до гортані під час ковтання їжі;      б) утримує щитоподібну залозу;             в) є місцем кріплення голосових зв'язок;    г) відкриває й закриває ворота легень.
18. Сучасний підхід до формування раціону збалансованого харчування людини передбачає наявність у ньому: 1) овочів і фруктів; 2) продуктів із високим умістом цукру й жирів (цукор, олія); 3) білкових продуктів (м’ясо, риба, яйця, бобові); 4) крохмалистих продуктів (картопля, хліб, рис, макарони); 5) молочних продуктів. Укажіть правильне твердження щодо відносного вмісту продуктів у раціоні.
а) частка продуктів із високим умістом цукру й жирів має перевищувати частку молочних продуктів;
б) частка молочних продуктів має бути більшою порівняно з часткою крохмалистих продуктів;
в) частка овочів і фруктів має перевищувати частку білкових продуктів;
г) частка продуктів із високим умістом цукру й жирів має дорівнювати частці крохмалистих продуктів.
19. Укажіть елемент будови кістки, який забезпечує ріст кісток у товщину:   а) червоний кістковий мозок;   б)жовтий кістковий мозок; в) хрящова тканина;   г) окістя.
20. Назвіть білок, що входить до складу міофібрил м'язів і бере участь у скороченні:
а) інсулін;   б) кератин;    в) родопсин;   г) актин.

Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти.
1.      Класифікацію тварин здійснюють на основі:     а) спільного існування на одній території;  б) спорідненості й спільного походження;   в) однакового трофічного рівня;  г) розмірів хромосом.
2.      У кільчастих червів є системи органів:  а) нервова; б) кровоносна;                   в) дихальна;  г) травна; д) видільна; е)статева.
3.      Для зелених мохів характерні ознаки: а) спорангії в коробочках;  б) рослини різноспорові;  в) у циклі розвитку переважає гаметофіт; г) рослини водяні;             д) гаметофіт багаторічний.
4.      Ознакою, за якою кажана, вечірницю руду відносять до ряду Рукокрилі, є:  а) наявність волосяного покриву; б) передні кінцівки перетворилися на крила;      в) народження сліпих малят;  г) харчуються виключно кров’ю тварин та людини.
5.      Непрямий розвиток з неповним перетворенням:  а) личинки мають спеціальні органи, не властиві дорослим особинам;    б) характерний для земноводних;  в) характеризується послідовними стадіями – личинка, лялечка, доросла особина;  г)личинки мають спільні риси будови з дорослими особинами, але відрізняються від них рядом суттєвих ознак;      д) супроводжується перебудовою всіх органів і систем.
6.   На відміну від хлорели хламідомонада : а) активно пересувається за допомогою джгутиків;       б) веде придонний спосіб існування;   в) утворює зооспори;             г) утворює гамети;        д) одноклітинний організм.
7.Чому при швидкому вживанні їжі є небезпека переїдання?
А) їжа гірше засвоюється; Б) їжа повільніше   перетравлюється;
В) не встигає виділитися шлунковий сік; Г) шлунок не розтягується;
Д) сигнали про насичення надходять у мозок із затримкою
8.Вкажіть методи анатомії людини:   а) рентгеноскопічний;  б) цитогенетичний;                    в) біохімічний;  г) антропометричний;   д) розтин і препарування трупів.
9. Диктіосоми – це..:  а) вирости в цитоплазмі; б) структурні одиниці комплексу Гольджі;      в) органоїди руху;   г) складові частини ядра тваринної клітини.
10. Позначте характерні особливості сполучної тканини:  а) клітини щільно прилягають одна до одної;  б) містить багато міжклітинної речовини;  в) висока здатність до відновлення;  г) клітини розміщені рихло; д) провідність.
Тести групи В.
1. Складіть логічні пари, виписавши літерні позначення, відповідні цифровим позначенням. 
1. Покривна тканина 
2. Механічна тканина 
3. Провідна тканина
4. Основна тканина 
5. Твірна
A. Клітини невеликих розмірів, що мають тонку оболонку 
Б. Знаходяться на поверхні коренів, стебел, листя 
B. Надає міцність рослинам 
Г. Утворюється в бульбах картоплі, насіння квасолі
Д. Клітини мають вигляд трубок або судин 
2. До цифр, що позначає назву видозмінених коренів, підберіть відповідні букви, що позначають назви рослин. 
1. Коренеплоди                            A. Жоржини
2. Кореневі бульби                      Б. Орхідеї
3. Повітряні корені                      B. Буряк            
4. Дихальні корені                      Г. Болотний кипарис
                                                        Д. Іва 
3. Установіть відповідність між органами та системами органів людини, до якої вони належать
A) шлунок, стравохід;           Б) нирки, сечовий міхур;
B) головний мозок;                Г) гортань, бронхи.
1. кровоносна;
2. травна;
3. дихальна;
4. нервова;
5. видільна.
4. Установіть відповідність між частиною тіла та м'язом, який є в її складі:

Частина тіла
М'яз
А голова
1 двоголовий
Б стегно
2 діафрагма
В спина
3 жувальний
Г рука
4 кравецький

5 найширший
5. Установіть відповідність між порушенням опорно-рухової системи та його ознакою:

Порушення опорно - рухової системи
Ознака порушення
А сколіоз
1 відсутність склепіння стопи
Б кіфоз
2 викривлення хребта вліво чи вправо
В лордоз
3 надмірний задній вигин хребта в грудному відділі
Г плоскостопість

4 надмірний передній вигин хребта в поперековому відділі

5 спіралеподібне викривлення хребта

6.      Установіть відповідність між ссавцями та рядами, до яких вони належать.
1  кріт звичайний                                       А  Парнокопитні
2  лисиця звичайна                                    Б  Хижі
3  козуля європейська                               В  Гризуни
4  білка звичайна                                        Г  Непарнокопитні
                                                                           Д Комахоїдні
7. Установіть відповідність між тваринним організмом і способом  його розмноження:
1.планарія молочно-біла              А поділ навпіл
2.гідра пріноводна                          Б партеногенез
3.трутні бджоли медоносної        В фрагментація
4. малярійний плазмодій              Г брунькування
                                                        Д множинний поділ

Дайте розгорнуту відповідь на питання.

Думка про те, що страус — уособлення боязкості, дуже поширена і навіть увійшла в прислів’я. Але цей птах занурює голову в пісок і тримає її там деякий час навіть коли абсолютно ніякої загрози не існує: не чути шереху, навколо не бачити ані руху. Тоді навіщо страус ховає голову в пісок?
.

Олімпіадні завдання для 7 кл.

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ

БІОЛОГІЯ
                                        Олімпіадні завдання для 7  кл.                                   
                        Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
            Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху!
1. Завдяки діяльності камбію ... (знайдіть правильне продовження): а) формується запасаюча основна тканина серцевини; б) потовщується листкова пластинка; в) утворюється система покривних тканин стебла і кореня; г) утворюються нові шари деревини і лубу в корені й стеблі;       д) формуються верхівкові твірні тканини бічних пагонів. 
2. Який процес забезпечує активне виділення води рослиною?  а) транспірація;   б) гутація;           в) замикання продихів; г) тургор; д) дифузія. 
3. Який плід характерний для кінського каштана?  а) коробочка;  б) горішок;  в) горіх; г) кістянка; д) cім'янка.
4. Місце відриву насінини від ніжки зачатку насінини:   а) ендосперм;  б) корінець;   в) сім’ядолі; г) підсім’ядольне коліно; д) рубчик. 
5. Після видалення кореневого чохлика у проростка кукурудзи через п’ять днів формується новий кореневий чохлик. У космічному кораблі, що перебуває у відкритому космосі, кореневий чохлик не регенерує. Яка причина цього? а) формування кореневого чохлика пов’язане із вмістом вуглекислого газу в атмосфері; б) формування кореневого чохлика пов’язане з фотоперіодизмом; в) формування кореневого чохлика пов’язане із земним тяжінням; г) формування кореневого чохлика пов’язане з різницею температур; д) формування кореневого чохлика пов’язано із наявністю грунту. 
6. У водній культурі промислово вирощують: а) саргасум; б) хлорелу; в) макроцистіс; г) спіруліну; д) спірогіру. 
7.Через свої ажурні листочки вона в народі отримала багато назв: „дівочі коси”, „червоне волосся”, „волосся Марії Богородиці”. Назвіть рослину: 
а) орляк; б) гронянка півмісяцева; в) адіантум венерин волос; г) кораліна.
8. Яке дерево українці назвали негній-деревом : 
а) тис; б) модрину; в) дуб; г) кедр.
9. У якої рослини шишки мають вигляд соковитих ягід, які мають лікувальні властивості? : 
а) кипарис;  б) тис;     в) ялівець.
10. Цей лишайник використовується для випікання „ескімоського хліба”: 
а) центрарія ісландська;    б) алекторія;      в) кладонія; г) ягель.
11. Укажіть рослину, плід якої — стручок:
а) гірчиця; б) магнолія; в) гвоздика; г) огірок
12. Назвіть найпростiших, до яких належить малярійний плазмодій? а) саркодові;  б) джгутикові; в) споровики; г) інфузорії; д) сисуни. 
14. Де розміщені внутрішні органи білої планарії ?: а) у первинній порожнині тіла; б) у вторинній порожнині тіла; в) у м'язовій тканині; г) в епітеліальній тканині; д) у сполучній тканині.
15. До якого типу належить нереїда ? :   а) кишковопорожнинних; б) молюсків; в) круглих червів; г) кільчастих червів; д) плоских червів 
16. Cкільки ніг має сонечко двокрапкове ?:   а) одну пару;   б) дві пари;   в) три пари;   г) шість;       д) вісім пар. 
17. У якого з названих птахів гніздо має найбільш складну конструкцію ?:    а) у ремеза;                 б) у крижня;  в) у чайки;  г) у берегової ластівки;  д) у сороки
18. У одного з карпатських слимаків дуже яскраве і незвично синє забарвлення тіла.Визначте, чим зумовлений специфічний колір покривних тканин слимака:  а) наявністю специфічних пігментів;   б) великою кількістю гемоціаніну;   в) оптичними властивостями покривної тканини;     г) наявністю на тілі тонких лусок, подібних до крил метеликів.
19. Що робить павук-хрестовик з порваною павутиною:  а) відриває в точках прикріплення і створює нову;  б) поїдає алишки павутини для вироблення нової;  в) ,,ремонтує» порвану павутину.
20. Чому багато зерноїдних птахів вигодовують своїх пташенят не зерном, а комахами:  а) на час вигодовування пташенят насіння чи зерно ще не достигло;  б) зерно пташенятами важко перетравлюється;  в) тваринна їжа для пташенят найкалорійніша
Тестові завдання групи Б. У завданнях цієї групи варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти.
  1. Класифікацію тварин здійснюють на основі:     а) спільного існування на одній території;  б) спорідненості й спільного походження;   в) однакового трофічного рівня;  г) розмірів хромосом.
  2. У кільчастих червів є системи органів:  а) нервова; б) кровоносна;  в) дихальна;  г) травна; д) видільна; е)статева.
  3. Для зелених мохів характерні ознаки: а) спорангії в коробочках;  б) рослини різноспорові;  в) у циклі розвитку переважає гаметофіт; г) рослини водяні; д) гаметофіт багаторічний.
  4. Ознакою, за якою кажана, вечірницю руду відносять до ряду Рукокрилі, є: а) наявність волосяного покриву; б) передні кінцівки перетворилися на крила;  в) народження сліпих малят;  г) харчуються виключно кровю тварин та людини.
  5. Непрямий розвиток з неповним перетворенням:  а) личинки мають спеціальні органи, не властиві дорослим особинам;  б) характерний для земноводних;  в) характеризується послідовними стадіями – личинка, лялечка, доросла особина;  г)личинки мають спільні риси будови з дорослими особинами, але відрізняються від них рядом суттєвих ознак;      д) супроводжується перебудовою всіх органів і систем.
  6. У своєму розвитку риба проходить послідовно стадії:  а) ікринка, личинка, мальок, доросла форма; б) ікринка, зародок, личинка, мальок, доросла форма; в) ікринка, зародок, мальок, доросла особина; г) ікринка, зародок, личинка, доросла форма.
  7. Загальною ознакою більшості рослинних організмів є:  а) гетеротрофність;  б) відсутність спеціалізованих систем органі;  в) автотрофність; г) транспорт речовин в організмі забезпечують провідні тканини; д) мають системи органів
  8. Флора - це:    а) назва рослини ;    б) наука, що вивчає рослинні організми;   в) сукупність видів рослин, що мешкають на певній території ;  г) тип рослинності .
  9. Назвіть характерні ознаки та функції вакуоль рослинних клітин:
а) мають власну мембрану;    б) мають клітинну стінку з целюлози;    в) всередині містять хромосоми;   г) містять клітинний сік;      д) підтримують тиск всередині клітини;                    е) сприяють збереженню сталої форми клітини.
     10.   На відміну від хлорели хламідомонада : а) активно пересувається за допомогою джгутиків;       б) веде придонний спосіб існування;   в) утворює зооспори;   г) утворює гамети;        д) одноклітинний організм.
Тести групи В.
1. Складіть логічні пари, виписавши літерні позначення, відповідні цифровим позначенням. 

1. Покривна тканина 
2. Механічна тканина 
3. Провідна тканина
4. Основна тканина 
5. Твірна
A. Клітини невеликих розмірів, що мають тонку оболонку 
Б. Знаходяться на поверхні коренів, стебел, листя 
B. Надає міцність рослинам 
Г. Утворюється в бульбах картоплі, насіння квасолі 
Д. Клітини мають вигляд трубок або судин  
2. До цифр, що позначає назву видозмінених коренів, підберіть відповідні букви, що позначають назви рослин. 
1. Коренеплоди                            A. Жоржини
2. Кореневі бульби                      Б. Орхідеї
3. Повітряні корені                      B. Буряк             
4. Дихальні корені                      Г. Болотний кипарис
                                                        Д. Іва 
3.  Установіть відповідність між типами плодів і назвами рослин, на яких вони формуються. 
1          листянка                                     А арахіс 
2          розкривна коробочка           Б фіалка 
3          нерозкривний біб                   В терен 
4          кістянка                                     Г квасоля 
                                                                 Д бавовник
4. Установіть відповідність між трофічними рівнями та організмами, які знаходяться на них у екосистемах. 
1 продуценти                                        А вівця 
2 консументи І порядку      Б вовк 
3 консументи ІІ порядку     В конюшина 
4 редуценти                               Г бульбочкова бактерія 
                                                         Д дощовий черв'як
5.  Установіть відповідність між видами комах і рядами, до яких вони належать:
1. джміль земляний                       А  Прямокрилі
2. дрозофіла                                     Б  Двокрилі
3. коник зелений                             В  Лускокрилі
4. гнойовик лісовий                        Г  Твердокрилі
                                                            Д  Перетинчастокрилі
6. Установіть відповідніть між тваринним організмом і способом  його розмноження:
1.планарія молочно-біла              А поділ навпіл
2.гідра пріноводна                          Б партеногенез
3.трутні бджоли медоносної        В фрагментація
4. малярійний плазмодій              Г брунькування
                                                             Д множинний поділ
Дайте розгорнуту відповідь на питання.
Чому трава не гине, коли її косять ?