Сторінки
- Головна сторінка
- Я - ПЕДАГОГ ТА ОСОБИСТІСТЬ
- МОЄ ПОРТФОЛІО
- САМООСВІТА
- ДОСЯГНЕННЯ ДІТЕЙ
- МОЇ РОЗРОБКИ
- ДИДАКТИЧНІ ІГРИ
- НАШІ ДОСЯГНЕННЯ
- УЧИТЕЛЬ РОКУ-2017
- КАБІНЕТ БІОЛОГІЇ
- НАШ КЛАС
- РОБОТА ГУРТКА "ЮНI КВIТНИКАРI"
- ВІДГУКИ
- МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА
- ІНКЛЮЗІЯ
- Школа сприяння СТАЛОМУ РОЗВИТКУ
- ВИХОВНА РОБОТА
- ПОРАДИ БАТЬКАМ
- На допомогу класному керівнику
- СТО ПОРАД ВЧИТЕЛЕВІ ВІД В. СУХОМЛИНСЬКОГО
- МИ-ЗА ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ
- ГОТУЄМОСЯ ДО ОЛІМПІАДИ
- ТИЖДЕНЬ БІОЛОГІЇ
- ВИСТУПИ НА ПЕДРАДАХ
- РОБОТА З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
- УЧНІВСЬКІ ПРОЕКТИ
- ПIДГОТОВКА ДО НМТ
- МАН
- ВІДЕО
- АФОРИЗМИ ПРО ВЧИТЕЛІВ
- ІНФОРМАЦІЙНІ РЕСУРСИ
- ДОВІДНИК З БІОЛОГІЇ
- КАРТИНКИ ТА СХЕМИ
- ЗЕЛЕНА АПТЕЧКА
- Для душі...
- Біологічний календар
- Екологічний календар
- ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА
Шукати в цьому блозі
23.08.18
ДНК
Дезоксирибонуклеї́нова кислота́ (ДНК) — один із двох типів природних нуклеїнових кислот, що забезпечує зберігання, передачу з покоління в покоління і реалізацію генетичної програми розвитку й функціонування живих організмів. Основна роль ДНК в клітинах — довготривале зберігання інформації про структуру РНК і білків.
У клітинах еукаріотів (наприклад, тварин,рослин або грибів) ДНК міститься в ядрі клітини в складі хромосом, а також в деяких клітинних органелах (мітохондріях іпластидах). У клітинах прокаріотів (бактерій іархей) кільцева або лінійна молекула ДНК, так званий нуклеоїд, міститься в цитоплазмі і прикріплена зсередини до клітинної мембрани. У них і у нижчих еукаріотів (наприкладдріжджів) зустрічаються також невеликі автономні кільцеві молекули ДНК, так званіплазміди. Крім того, одно- або дволанцюгові молекули ДНК можуть утворювати геном ДНК-вірусів.
З хімічної точки зору ДНК — це довгаполімерна молекула, що складається з послідовності блоків — нуклеотидів. Кожний нуклеотид складається з азотистої основи, цукру (дезоксирибози) і фосфатної групи (абогомологічної арсеноїдної). Зв'язки між нуклеотидами в ланцюгу утворюються за рахунок дезоксирибози і фосфатної групи. У переважній більшості випадків (окрім деяких вірусів, що містять одноланцюгові ДНК) макромолекула ДНК складається з двох ланцюгів, орієнтованих азотистими основами один проти одного. Ця дволанцюгова молекула утворює спіраль. У цілому структура молекули ДНК отримала назву «подвійної спіралі».
У ДНК зустрічається чотири види азотистих основ (аденін, гуанін, тимін і цитозин). Азотисті основи одного з ланцюгів сполучені з азотистими основами іншого ланцюгаводневими зв'язками згідно з принципом комплементарності: аденін з'єднується тільки з тиміном, гуанін — тільки з цитозином.
Будова клітини рослин
БУДОВА КЛІТИНИ РОСЛИНИ.
Рослинна клітина складається з целюлозної оболонки, клітинної мембрани, цитоплазми з клітинними включеннями, ядра, пластид, вакуолів з клітинним соком, мітохондрій, рибосом, ендоплазматичної сітки з діктіосомами.
Органели - це постійні структури клітини, які виконують відповідні функції (ядро, рибосоми, мітохондрії, пластиди, вакуолі, ендоплазматична сітка тощо).
Клітинні включення – тимчасові утвори з різноманітними речовинами, що відкладаються у вигляді кристалів солей, краплин жиру, зерен крохмалю тощо, які то виникають унаслідок процесів життєдіяльності клітини, то зникають.
КЛІТИННА ОБОЛОНКА – зовнішня оболонка рослинної клітини.
Будова клітинної оболонки:
До складу щільної і пружної оболонки входять волоконця вуглеводу целюлози, зібрані в пучки, оболонка у 20-1000 разів товща за клітинну мембрану, і тому добре помітна в світловий оптичний мікроскоп.
Значення клітинної оболонки: підтримує форму клітини.
21.08.18
Прості правила, щоб уникнути отруєння грибами
Прості правила, щоб уникнути отруєння грибами:
1. Збирайте тільки відомі вам види грибів.
2. Не потрібно збирати старі гриби.
3. Не слід перевіряти на смак незнайомі вам гриби.
4. При зборі опеньків уважно розглядайте забарвлення їх пластинок і капелюшків. Не потрібно зрізати їх пучками, уважно розглядайте кожен гриб.
5. Не збирайте гриби в пакети.
6. Не варто збирати гриби поблизу підприємствами, біля доріг, у місті.
7. Не залишайте на ніч гриби без обробки.
8. Домашні грибні консерви можуть бути причиною важкого отруєння.
Будьте завжди уважні і обережні при збиранні та вживанні грибів!!!
Ярлыки:
В СВІТІ ЦІКАВОГО З БОТАНІКИ,
НАШЕ ЗДОРОВ"Я
20.08.18
Перша допомога при укусі змії
Негайно приступити до видалення отрути з
рани. Ні в якому разі не можна відтерміновувати цю процедуру – інакше токсин
пошириться по всьому організму.
Відсмоктування отрути проводять
за допомогою медичної банки, якщо такої немає – використовують звичайну
склянку. Для цього у порожнину скляного посуду уводять запалений фітіль, швидку
обводять ним порожнину судини і негайно прикріплюють до ранки. Якщо процедура
виконана правильно, тканина тіла втягується у порожнину банки.
Отруту можна висмоктувати і
ротом, але якщо немає патологічних змін у порожнині рота (карієс зубів, тріщини
язика та губ, їх пошкодження тощо). При цьому постійно спльовують відсмоктану
рідину і промивають рот водою.
Припалювання ранки сірником,
додаткові розрізи, вирізування ураженої ділянки шкіри – явища неприпустимі.
Оскільки за таких втручань токсин швидко поширюється і виникає загроза
потрапляння в ранку хвороботворних бактерій.
Щоб знищити змія притисніть
його голову палицею, а потім важким предметом (камінь, сокира) відрубати або
розтрощити. Не доторкайтесь до відсіченої голови, оскільки вона здатна нанести
укус.
18.08.18
Ярлыки:
МЕТОДИЧНА КОПІЛКА ВЧИТЕЛЯ,
САМООСВІТА
15.08.18
14.08.18
Календарне планування з біології 10 клас нова програма 2018-2019
Біологія і екологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, з них 4 години –
резервні)
Рівень стандарту
(наказ № 1407 від
23.10.2017 р., лист Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415
«Інструктивно-методичні
рекомендації щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти
навчальних предметів та організації освітнього
процесу у 2018/2019 навчальному році»)
№ п/п
|
Тема уроку
|
Дата
|
Приміт-ка
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної
діяльності учнів
|
Домашнє завдання
|
|||
Вступ (4 години)
|
||||||||
1.
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
Первинний інструктаж з БЖД
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень;
наводить приклади:
- біосистем різних рівнів; характеризує: - властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію.
Діяльнісний компонент розрізняє:
- біосистеми різних рівнів організації
Ціннісний компонент оцінює:
- важливість біологічних знань для розвитку людства.
НЗЛ «Екологічна безпека і сталий розвиток»
|
||||||
2.
|
Рівні організації біологічних систем та їхній
взаємозв’язок.
|
|||||||
3.
|
Фундаментальні властивості живого
|
|||||||
4.
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.
|
|||||||
Тема 1. Тема 7. Біорізноманіття (орієнтовно 13
год) + 1
|
||||||||
5.
|
Систематика –
наука про різноманітність організмів.
|
Знаннєвий
компонент
оперує термінами та поняттями: систематика,
номенклатура,
класифікація,
філогенетична систематика,
популяція,
віруси, прокаріоти,
еукаріоти;
називає:
- сучасні принципи наукової систематики; - гіпотези походження вірусів; - шляхи проникнення вірусів у клітини;
наводить
приклади:
- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;
характеризує:
- критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.
Діяльнісний
компонент:
складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;
класифікує:
- певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
Ціннісний
компонент
оцінює:
- важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. НЗЛ «Здоров’я і безпека». |
||||||
6.
|
Принципи
наукової класифікації організмів.
|
|||||||
7.
|
Сучасні
критерії виду.
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|||||||
8.
|
Навчальний проект
1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|||||||
9.
|
Віруси,
віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
10.
|
Віруси,
віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
11
|
Гіпотези
походження вірусів. Взаємодія вірусів з
клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування |
|||||||
12
|
Роль вірусів в
еволюції організмів.
|
|||||||
13
|
Використання
вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.
|
|||||||
14
|
Прокаріотичні
організми: археї та бактерії
|
|||||||
15
|
Прокаріотичні
організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
16
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів
|
|||||||
17
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції
|
|||||||
18
|
Узагальнення та систематизація знань
Тематична
|
|||||||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно
15 год.) + 1
|
||||||||
19.
|
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі.
|
Знаннєвий
компонент
оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб,
пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;
характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних
організмів;
|
||||||
20.
|
Вуглеводи, ліпіди:
огляд будови й біологічної ролі.
|
|||||||
21.
|
Обмін речовин та
енергії – основа функціонування біологічних систем
|
|||||||
22.
|
Особливості
обміну речовин в автотрофних та
гетеротрофних організмів. |
|||||||
23.
|
Практична
робота 1.
Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків
в організмі людини. |
|||||||
24.
|
Енергетичне
забезпечення процесів метаболізму.
|
- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
- нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини;
пояснює:
- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі;
- роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму;
- роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;
- роль окремих хімічних елементів, речовин в
метаболізмі;
- необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
Діяльнісний компонент
складає схеми:
- обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній
взаємозв’язок;
порівнює:
- енергетичне і пластичне значення різних речовин.
Ціннісний компонент
висловлює судження:
- щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
оцінює:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для
збереження здоров’я.
НЗЛ «Екологічна безпека і
сталий розвиток»
«Здоров’я і безпека»
|
||||||
25.
|
Способи отримання
енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів
|
|||||||
26.
|
Роль процесів
дихання в забезпеченні організмів
енергією. |
|||||||
27.
|
Контрольна
робота № 1
Тематична
|
|||||||
28.
|
Структури клітин, які забезпечують процеси
метаболізму.
|
|||||||
29.
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного
організму.
|
|||||||
30.
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Порушення обміну
речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних
хімічних
елементів, речовин.
|
|||||||
31.
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я
людини.
Раціональне харчування –
основа нормального обміну
речовин.
|
|||||||
32.
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин.
Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
|
|||||||
33.
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму
|
|||||||
34.
|
Узагальнення
та систематизація знань
Тематична
|
|||||||
Підписатися на:
Дописи (Atom)