Календарне планування з біології
для 9- класу
2019/2020 н.р.
Укладено
відповідно до Навчальної програми для
загальноосвітніх навчальних закладів
« БІОЛОГІЯ 6– 9
класи»
Програма
затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Програму
розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної
середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. №
1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова
Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до
положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
9 клас
(70 год – 2 год
на тиждень, з них 2 год – резервні)
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
Вступ (2год.)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
практикує:
- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ
живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг,
статистичний — представлення даних);
аналізує та порівнює:
- біологічні системи, що перебувають на різних рівнях
організації;
моделює
/ створює моделі:
- простих біологічних систем різних рівнів (наприклад,
системи органів людини, угруповання тощо)
|
оперує термінами:
- описовий метод, експериментальний метод, моделювання
називає:
- основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:
- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях
організації;
пояснює:
- значення методів біологічних досліджень у пізнанні
живої природи;
- зв’язок біології з іншими природничими й
гуманітарними науками;
характеризує:
- методи біологічних досліджень (описовий,
експериментальний, моделювання)
|
усвідомлює:
відмінність системи від її дискретних елементів та
залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних
рівнів
|
|||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
1
|
|
|
Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед
інших наук
|
|
§1,мал. 2 с. 5
Мал..5,с.9
|
||||||||||||||||||
2
|
|
|
Рівні організації біологічних систем.
Основні методи біологічних досліджень
|
|
§1,с.6-8,терміни на с. 9, питання для самоконтролю
|
||||||||||||||||||
Тема 1. Хімічний склад клітини (8 год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
розпізнає:
-
приклади органічних речовин за назвами;
досліджує / спостерігає:
-
приклади дії ферментів;
розв’язує:
-
елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;
аналізує та порівнює:
-
структурні рівні організації білків;
- властивості органічних молекул
|
оперує
термінами:
-
полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
називає:
-
органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;
-
складові атома (міжпредметні);
- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні,
водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);
описує:
-
властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;
-
будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;
-
будову й функції нуклеїнових кислот;
наводить приклади:
-
продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;
пояснює:
- необхідність зовнішніх джерел енергії для
існування біологічних систем;
- роль
АТФ у життєдіяльності організмів;
- роль
білків у життєдіяльності організмів;
- роль
нуклеїнових кислот у спадковості організмів
|
висловлює та обґрунтовує
судження:
- про
спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій
природі;
- щодо
необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;
робить висновок:
- про
необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;
- про
значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток біохімії (І. Ф. Мішер,
Ф. Крік, Дж. Уотсон, Р. Франклін та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін,
О. В. Данилевський, Я. О. Парнас)
|
|||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
3
|
|
|
Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші
неорганічні сполуки
|
|
§2, питання 1-5 с. 14, табл.1
|
||||||||||||||||||
4
|
|
|
Органічні молекули. Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.
|
|
§3,с.15,табл.2,с.16,§4,с.19-20,табл.3,с.20,
пит.1-3,с.22
|
||||||||||||||||||
5
|
|
|
Білки, їхня структурна
організація та основні функції.
|
|
§4-5,с.20-24,мал..17,18,19,пит..4,5,6,7,
с.22,пит..1,2,с.24
|
||||||||||||||||||
6
|
|
|
Ферменти, їхня роль в клітині.
|
Лабораторне дослідження
властивостей ферментів.
|
§5,с.24,иал.22,
с. 23,ЛД,с. 24,пит..3,4
|
||||||||||||||||||
7
|
|
|
Вуглеводи
|
|
§3,с.17,18;
мал.13,с.18;
пит..5,6,7
,с.19
|
||||||||||||||||||
8
|
|
|
Ліпіди
|
|
§3,с.16-17
|
||||||||||||||||||
9
|
|
|
Нуклеїнові кислоти. Роль
нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації.
|
Практична робота
№ 1. Розв'язання
елементарних вправ зі структури білків
та нуклеїнових кислот.
|
§6-7,с.30,пит.1-4,
|
||||||||||||||||||
10
|
|
|
АТФ.
|
|
§8,с.32пит.1-5
|
||||||||||||||||||
11
|
|
|
Узагальнення з теми «Вступ» та «Хімічний склад клітини»
|
ТО-1
|
§3-8,с.34,тести
|
||||||||||||||||||
Тема 2. Структура клітини
(6год.)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
порівнює:
-
будову клітини прокаріотів й еукаріотів;
-
будову клітин рослин, тварин, грибів;
дотримується
правил:
-
виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
-
виконання малюнків біологічних об’єктів;
спостерігає:
-
елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;
аналізує:
-
взаємозв’язок між будовою та функціями органел;
-
взаємозв’язок між будовою та функціями ядра
|
оперує
термінами:
-
еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма,
ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет
називає:
- методи дослідження клітин;
-
складові цитоплазми;
-
основні клітинні органели та їхні функції;
-
основні компоненти та функції ядра;
наводить
приклади:
- про-
та еукаріотичних організмів;
-
рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;
розпізнає:
-
компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;
пояснює:
- роль
мембран у життєдіяльності клітин;
- взаємозв’язок
клітини із зовнішнім середовищем;
характеризує:
-
хімічний склад клітинної мембрани
|
застосовує
знання:
- для
доказу єдності органічного світу;
висловлює
судження:
- щодо ролі клітини як
елементарної структурної одиниці живих систем;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн,
М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
|
|||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
12
|
|
|
Методи дослідження клітин, типи
мікроскопії.
|
|
§9,с.39,пит..1-6
|
||||||||||||||||||
13
|
|
|
Структура еукаріотичної
клітини: клітинна мембрана , цитоплазма та не мембранні клітинні органели
|
Демонстрування моделей –аплікацій, що ілюструють будову клітини,
мікропрепаратів клітин рослин і тварин.
|
§10-11,с.43,пит..1-4;
Мал..44,45,46
|
||||||||||||||||||
14
|
|
|
Структура еукаріотичної
клітини: одномембранні та дво мембранні клітинні органели.
|
|
§12-13,с.53,пит..4-7;
Мал..48,49,50,51
|
||||||||||||||||||
15
|
|
|
Ядро, його структурна
організація та функції.
|
|
§14,с.57,пит..1-6
|
||||||||||||||||||
16
|
|
|
Типи клітин та їхня порівняльна
характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна
клітина.
|
Лабораторна робота
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності
клітин
|
§15,с.58,табл.4;
С.61,ЛР
|
||||||||||||||||||
17
|
|
|
Узагальнення з теми «Структура
клітини»
|
ТО-2
|
§§9-15,с.61
тести
|
||||||||||||||||||
Тема 3. Принципи функціонування клітини
(6год.)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
характеризує:
- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел
енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);
порівнює:
- процеси фотосинтезу та хемосинтезу
|
оперує термінами:
- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез,
пластиди, хемосинтез
називає:
- процеси обміну речовин та енергії, які
відбуваються в цитоплазмі клітини;
- органели клітини, у яких відбувається дихання та
фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються
в клітині
|
висловлює судження:
-
щодо значення процесів фотосинтезу,
хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб
організмів;
- щодо планетарної ролі фотосинтезу;
застосовує знання про:
- процеси життєдіяльності клітини для мотивації
здорового способу життя;
робить висновок:
- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються
в клітинах організмів різних груп організмів;
- про значення методу моделювання у вивченні клітинних
процесів
|
|||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(орієнтує на
застосування знання про процеси життєдіяльності клітини для мотивації
здорового способу життя)
Екологічна безпека та
сталий розвиток (орієнтує
на усвідомлення планетарної ролі фотосинтезу як одного з основних механізмів підтримання
гомеостазу в атмосфері)
|
|||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні
та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
18/1
|
|
|
Обмін
речовин та енергії. Основні шляхи
розщеплення органічних речовин в живих організмах.
|
|
§16,с.67, пит.1-7
|
||||||||||||||||||
19/2
|
|
|
Клітинне дихання. Біохімічні
механізми дихання.
|
|
§17,с.66,схема клітинного дихання,с.71, пит.1-5
|
||||||||||||||||||
20/3
|
|
|
Фотосинтез: світлова та темнова
фаза.
|
|
§18-19,с.74 пит.1-6; с. 77, пит..1-4
|
||||||||||||||||||
21/4
|
|
|
Хемосинтез.
|
|
§19, с. 77, пит..5-8
|
||||||||||||||||||
22/5
|
|
|
Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та
організмах
|
|
§§16-19, с.77, тести для самоконтролю
|
||||||||||||||||||
23/6
|
|
|
Контрольна робота
|
ТО-3
|
|
||||||||||||||||||
Тема 4.
Збереження та реалізація спадкової інформації (орієнтовно 11 год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
характеризує:
-
процес транскрипції;
-
процес біосинтезу білка;
-
процес реплікації ДНК;
-
генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
-
взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;
-
процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
-
етапи клітинного циклу;
- етапи онтогенезу в рослин і тварин;
порівнює:
-
процеси транскрипції та реплікації;
-
процеси мітозу та мейозу
|
оперує
термінами:
- ген,
генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз,
мейоз
називає:
- типи
генів;
-
етапи реалізації спадкової інформації;
- фази
мітозу та мейозу;
- періоди онтогенезу в багатоклітинних
організмів;
наводить приклади:
-
застосування принципу комплементарності нуклеотидів
|
робить висновок:
- про визначну
роль спадкового апарату клітини
|
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я
і безпека(орієнтує на розуміння важливості генетичного
консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових
дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків:
тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)
|
|||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні
та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
24/1
|
|
|
Гени та геноми. Будова генів та
основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
|
§20,мал..105,106,пит..1-6
|
||||||||||||||||||
25/2
|
|
|
Транскрипція.
|
|
§7,с.29, §22,86
|
||||||||||||||||||
26/3
|
|
|
Практична
робота№2. Розв’язування елементарних вправ з реплікації,
транскрипції та трансляції
|
Практична
робота№2.
|
§21-22,с.89,ПР 2
|
||||||||||||||||||
27/4
|
|
|
Основні типи РНК.
|
|
§21, 6-7,
|
||||||||||||||||||
28/5
|
|
|
Генетичний код.
Біосинтез білка
|
|
§21-22,с.84,табл. 5,
|
||||||||||||||||||
29/6
|
|
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень
ДНК.
|
|
§§21-22с.83,мал..107
|
||||||||||||||||||
30/7
|
|
|
Поділ клітин:
клітинний цикл, мітоз
|
Лабораторне
дослідження:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
|
§23,мал..113,с.93,пит..1-9
|
||||||||||||||||||
31/8
|
|
|
Мейоз. Рекомбінація
ДНК.
|
|
§24,мал..115,с.95,пит..1-5
|
||||||||||||||||||
32/9
|
|
|
Статеві клітини та
запліднення. Етапи індивідуального
розвитку.
|
|
§25,26,мал..118,119, с.100,пит..1-8
|
||||||||||||||||||
33/11
|
|
|
Узагальнення знань
з теми
«Збереження та реалізація спадкової інформації»
|
ТО-4
|
§20-26, тести
|
||||||||||||||||||
Тема 5. Закономірності успадкування ознак (орієнтовно
10 год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
застосовує знання:
- для складання схем схрещування;
- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
- для обґрунтування заходів захисту від
впливу мутагенних факторів;
характеризує:
-
успадкування, зчеплене зі статтю;
-
мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;
- можливості діагностики
спадкових хвороб людини;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну
мінливість;
- успадкування
домінантних і рецесивних ознак;
дотримується правил:
- складання схем
родоводів;
застосовує знання:
- для
оцінки спадкових ознак у родині та планування родини
|
оперує
термінами:
-
алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген
називає:
-
методи генетичних досліджень;
-
закони Менделя;
-
форми мінливості;
-
мутагенні фактори;
- види
мутацій;
- зчеплення генів у хромосомах;
наводить приклади:
-
спадкової мінливості;
-
неспадкової мінливості;
-
спадкових захворювань людини;
пояснює:
-
поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;
-
значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу
|
висловлює судження:
- про
важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в
сучасній генетиці;
- щодо
впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання
алкоголю, наркотичних речовин);
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель,
Т. Х. Морган та ін.), у
тому числі й українських (С.М.
Гершензон)
|
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||
Здоров’я
і безпека
(орієнтує на розуміння важливості генетичного
консультування та молекулярних методів діагностики задля народження здорових
дітей, на глибоке засвоєння впливу на потомство шкідливих звичок батьків:
тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин)
|
|||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
34/1
|
|
|
Класичні методи генетичних
досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.
|
|
§§29,30
|
||||||||||||||||||
35/2
|
|
|
Закони Менделя.
|
|
§31,пит..1-7,с.124
|
||||||||||||||||||
36/3
|
|
|
Ознака як результат взаємодії
генів. Поняття про зчеплення генів і кросинговер.
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|
§32-33,пит..1-5,с.132
|
||||||||||||||||||
37/4
|
|
|
Форми мінливості.
|
Лабораторні
дослідження
мінливості в рослин і тварин.
|
§35
|
||||||||||||||||||
38/5
|
|
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
|
§36
|
||||||||||||||||||
39/6
|
|
|
Спадкові захворювання
людини. Генетичне консультування.
|
|
§37, робота над складанням родоводу
|
||||||||||||||||||
40/7
|
|
|
Сучасні методи молекулярної генетики
|
|
§30
|
||||||||||||||||||
41/8
|
|
|
Практична
робота 3.
Складання схем схрещування
|
Практична
робота 3.
|
§31
|
||||||||||||||||||
42/9
|
|
|
Проект
Складання власного родоводу та демонстрація успадкування
певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором
учня)
|
|
§37
|
||||||||||||||||||
43/10
|
|
|
Узагальнення з теми «Закономірності
успадкування ознак»
|
ТО-5
|
§29-37,тести
|
||||||||||||||||||
Тема 6. Еволюція органічного світу (орієнтовно 7 год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
характеризує:
- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;
порівнює:
- географічне й екологічне
видоутворення;
дотримується правил:
- складання елементарних
таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного
світу Землі
|
оперує
термінами:
- вид,
популяція, еволюція, природний добір, антропогенез
дає визначення понять:
- конвергенція, дивергенція,
паралелізм;
пояснює:
- основні положення сучасної
теорії еволюції;
- популяцію як елементарну
одиницю еволюції;
- основні характеристики
популяції;
- елементарні фактори еволюції;
- критерії виду;
- способи видоутворення;
- докази еволюції;
- види природного добору;
- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);
- етапи еволюції людини;
- різноманіття організмів як результат
еволюції;
наводить приклади:
- адаптації організмів до умов
середовища;
- викопних організмів різних геологічних епох
|
висловлює судження:
- щодо
співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;
робить висновок:
- про
єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;
- про
значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (Е. Геккель,
Ч. Дарвін, Ж.- Б. Ламарк та ін.), у тому числі й українських (О. О. Ковалевський)
|
|||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||
44/1
|
|
|
Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
|
|
§40
|
||||||||||||||||||
45/2
|
|
|
Еволюційні фактори. Механізми
первинних еволюційних змін
|
|
§41
|
||||||||||||||||||
46/3
|
|
|
Механізми видоутворення.
|
|
§40
|
||||||||||||||||||
47/4
|
|
|
Розвиток еволюційних поглядів. Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні
теорії еволюції.
|
|
§39,42
|
||||||||||||||||||
48/5
|
|
|
Еволюція людини. Етапи
еволюції людини.
|
|
§44
|
||||||||||||||||||
49/6
|
|
|
Світоглядні та наукові
погляди на походження та історичний розвиток життя
|
|
§43
|
||||||||||||||||||
50/7
|
|
|
Узагальнення з теми «Еволюція органічного
світу»
|
ТО-6
|
§40-43,тести
|
||||||||||||||||||
Тема 7. Біорізноманіття (розглядається опційно,
орієнтовно 4 год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
характеризує:
- основні принципи біологічної систематики;
аналізує та порівнює:
- засоби боротьби із хворобами різної
природи (вірусні,
бактеріальні, протозойні тощо)
|
називає:
- таксономічні одиниці;
- основні групи організмів
|
робить висновок:
- про єдність органічного світу, що
проявляється через його розмаїття;
усвідомлює :
- значення різних форм життя для збереження
здоров’я людини
|
|||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні
та практичні роботи
|
Домашнє
Завдання
|
||||||||||||||||||
51/1
|
|
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
|
§45
|
||||||||||||||||||
52/2
|
|
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти
|
|
§43,44
|
||||||||||||||||||
53/3
|
|
|
Неклітинні форми життя: віруси.
|
|
§43
|
||||||||||||||||||
54/4
|
|
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|
§44
|
||||||||||||||||||
Тема 8. Надорганізмові біологічні системи (орієнтовно 7
год)
|
|||||||||||||||||||||||
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності
учнів
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
застосовує знання:
- про особливості функціонування
популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження,
прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї
поведінки в сучасних екосистемах;
розпізнає:
- основні групи організмів за екологічною роллю в
мережах живлення екосистем;
застосовує знання:
- для
складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;
дотримується правил:
- побудови
екологічних пірамід різних типів;
спостерігає:
- дію
екологічних факторів на різні групи організмів;
аналізує та порівнює:
- різні середовища життя;
- природні та штучні екосистеми;
описує:
- антропічний вплив на природні
екосистеми;
бере
участь у природоохоронній діяльності та дотримується
екологічної культури в повсякденному житті
|
оперує термінами:
- екологічний фактор, продуценти, консументи,
редуценти, екосистема, трофічний ланцюг (мережа), біосфера
називає:
- методи дослідження процесів в екосистемах;
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов середовища;
- ланцюгів живлення;
пояснює:
- структуру екосистем;
- взаємодію організмів в екосистемах;
- структуру ланцюгів живлення;
- правило екологічної піраміди;
- значення колообігу речовин у
збереженні екосистем;
- функціональні компоненти біосфери;
- роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття,
рівноваги в біосфері;
порівнює:
- природні та штучні екосистеми;
- роль продуцентів,
консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах
|
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих
систем;
- про значення природних угруповань для збереження
рівноваги в біосфері;
усвідомлює
значення:
- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх,
Е. Шелфорд та ін.), у тому
числі й українських (М. І. Вернадський);
формує
громадянську позицію:
- в галузі збереження довкілля
|
|||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розуміння антропічного
впливу на природні екосистеми, значення колообігу речовин у збереженні
екосистем, роль заповідних територій у збереженні біологічного різноманіття,
рівноваги в біосфері;
спрямовує на дотримання екологічної культури в
повсякденному житті, участь у природоохоронній діяльності та вияв
громадянської позиції в галузі збереження довкілля)
Підприємливість та фінансова грамотність
(орієнтує на усвідомлення відмінностей
між природними та штучними екосистемами за показниками продуктивності й
ефективності; спрямовує на усвідомлення економічної оцінки природних
екосистем та антропічного впливу на них; спрямовує на дотримання екологічної
культури в бізнесі).
Здоров’я і безпека
(націлює на розуміння наслідків антропічного
впливу на природні екосистеми для здоров’я людини; сприяє дотриманню
екологічної культури в повсякденному житті, формуванню активної громадянської
позиції в галузі збереження довкілля як одного з напрямів боротьби
за здоров’я)
Громадянська відповідальність
(спрямовує на активну участь у природоохоронній
діяльності та дотримання екологічної культури в повсякденному житті, вияв
громадянської позиції в галузі збереження довкілля)
|
|||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні
та практичні роботи
|
Домашнє
Завдання
|
||||||||||||||||||
55/1
|
|
|
Екосистема. Різноманітність екосистем.
|
|
§48
|
||||||||||||||||||
56/2
|
|
|
Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
|
|
§49
|
||||||||||||||||||
57/3
|
|
|
Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори.
|
|
§50
|
||||||||||||||||||
58/4
|
|
|
Стабільність екосистем
та причини її порушення
|
|
§51
|
||||||||||||||||||
59/5
|
|
|
Біосфера як цілісна система.
|
|
§52
|
||||||||||||||||||
60/6
|
|
|
Захист і збереження
біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища
|
|
§53
|
||||||||||||||||||
61/7
|
|
|
Проект
(дослідницький)
Виявлення рівня
антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
|
|
§48,50
|
||||||||||||||||||
62/8
|
|
|
Узагальнення і контроль знань
Контрольна робота
|
Контрольна робота
ТО-7
|
|
||||||||||||||||||
Тема 9. Біологія як основа біотехнології та медицини
(орієнтовно 6 год)
|
|||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
порівнює:
- класичні
методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами
|
оперує термінами:
- біотехнологія, селекція, генетична інженерія,
генетично-модифіковані організми
називає:
- методи селекції;
- завдання та
основні напрями сучасної біотехнології;
- методи сучасної
біотехнології;
- можливості діагностики
спадкових хвороб людини;
пояснює:
- переваги та можливі ризики
використання генетично модифікованих організмів;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які
одержують методами
традиційних біотехнологій;
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії
|
застосовує знання для оцінки:
- можливих позитивних і негативних
наслідків застосування сучасних біотехнологій;
висловлює судження:
- щодо можливості використання генетично модифікованих
організмів;
- щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень
|
|||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розуміння
переваг сучасних біотехнологічних підходів над методами класичної селекції;
спрямовує на обговорення переваг та можливих ризиків використання генетично модифікованих
організмів, моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень;
на прикладах речовин (продукції), які одержують методами біотехнологій і генної
інженерії, демонструє важливість наукоємних технологій у
сталому розвитку людства)
Громадянська відповідальність
(спрямовує на розуміння моральних і
соціальних
аспектів біологічних досліджень в галузі біотехнології та генетичної інженерії,
важливість профілактики упередженого ставлення до сучасних технологій)
Здоров’я і безпека
(орієнтує на
розуміння сучасних технологій у галузі діагностики та корекції спадкових
хвороб людини;
можливих позитивних і
негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій, генетично модифікованих організмів)
Підприємливість і фінансова грамотність
(орієнтує
на розуміння переваг сучасних біотехнологій над класичними методами селекції;
значення для підприємницької діяльності сучасних наукоємних технологій,
зокрема, в діагностиці та корекції спадкових хвороб людини, у
використанні генетично модифікованих організмів та речовин (продукції), які
одержують методами
генної інженерії)
|
|||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє
Завдання
|
||||||||||||||||||
63/1
|
|
|
Поняття про селекцію.
Введення в культуру рослин.
|
|
§54
|
||||||||||||||||||
64/2
|
|
|
Методи селекції рослин.
|
|
§55
|
||||||||||||||||||
65/3
|
|
|
Одомашнення тварин.
Методи селекції
тварин
|
|
§55
|
||||||||||||||||||
66/4
|
|
|
Огляд традиційних
біотехнологій. Основи генетичної та клітинної інженерії.
|
|
§56
|
||||||||||||||||||
67/5
|
|
|
Роль генетичної
інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
|
|
§57,58
|
||||||||||||||||||
68/6
|
|
|
Генетично модифіковані
організми
|
|
§57
|
||||||||||||||||||
Узагальнення
|
|||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||
характеризує:
- основні загальні властивості
живих систем
|
оперує термінами:
- система
|
робить висновок:
- про єдність живих систем різних рівнів
|
|||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Тема уроку
|
Лабораторні та практичні роботи
|
Домашнє
Завдання
|
||||||||||||||||||
69/1
|
|
|
Основні загальні
властивості живих систем
|
|
§1
|
||||||||||||||||||
70/2
|
|
|
Єдність живих систем
різних рівнів
|
ТО-8
|
Тести
|
||||||||||||||||||
Примітка: домашнє
завдання за підручником; «Остапченко Л.І. Біологія : підручник для 9-го кл.
загальноосвіт. навч. закл. / Л.І Остапченко, П.Г.Балан, В.П.Поліщук. – Київ:
Генеза, 2017. – 256с.:іл..»
Немає коментарів:
Дописати коментар