Календарно-тематичне
планування з біології
Укладено відповідно до Навчальної
програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновленої),
затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Програму
розміщено на офіційному веб-сайті МОН України
[http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9-
klas2017.html];
Програму розроблено на
підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти
(Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням
Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів
України від 20. 04. 2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції
Нової української школи» (2016 р.).
Біологія, 7 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, , із них 6 годин – резервних)
№
п/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрація,
лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
1
|
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||||||
Вступ (4 год)
|
|||||||||||||
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
розпізнає: клітини, тканини, органи, системи органів тварин;
описує: будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати,
колекції;
характеризує:типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
порівнює:клітини тварин, рослин, грибів
|
оперує термінами:тварини, автотрофний організм,
гетеротрофний організм
називає:середовища існування тварин; прояви
життєдіяльності тварин;ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин, органи, системи
органів та їхні функції;
пояснює:відмінності тварин від рослин та грибів
|
висловлює судження:
- щодо значення
знань про тварин у природі та житті людини
|
|||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||
Підприємливість і фінансова
грамотність
(орієнтує на практичне
використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських
ініціатив)
|
|||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
|
||||||||
1
|
|
|
Вступ
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.
|
Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень тварин
|
§1,4;с.5-6,с.284-286;
|
||||||||
2
|
|
|
Особливості живлення тварин.
|
|
§2
|
||||||||
3
|
|
|
Будова тваринної клітини
|
Демонстрування: зображень (у
тому числі електронних)
|
§3,с.15,17
|
||||||||
4
|
|
|
Тканини, органи та системи
органів.
|
Демонстрування: колекцій
зображень
|
§3,с.16
|
||||||||
Тема 1. Різноманітність
тварин (орієнтовно 26 год)
|
|||||||||||||
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
розпізнає: тварин на зображеннях, у колекціях (на
прикладі зазначених у змісті груп тварин);
характеризує: пристосування тварин до життя у воді;
пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування
тварин до життя у ґрунті; пристосування тварин до польоту;
- пристосування
тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та
членистоногих);
установлює зв’язок між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння роботи з натуральними об’єктами та лабораторним
обладнанням;
дотримується правил особистої гігієни для попередження зараження
паразитичними безхребетними тваринами
|
оперує термінами:вид, безхребетні, хордові
називає:середовища існування та способи життя тварин; особливості
зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших
організмів;рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:тварин
зазначених груп; видів
тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;видів тварин, що є паразитами
людини та переносниками збудників хвороб
|
висловлює судження:
- щодо
різноманітності тварин, їх ролі у
природі та значення в житті людини;
- щодо значення
знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для
попередження зараження ними;
виявляє: ціннісне ставлення до тварин та власного
здоров’я;
робить висновок:особливості будови організму тварин є результатом пристосування до
характерного для них способу життя
|
|||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||
Здоров’я і безпека
(орієнтує на
формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на
розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності
за збереження тварин)
|
|||||||||||||
№
уроку
|
Дата
План
|
Дата
Факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
5
|
|
|
Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом
пересування, способом життя тощо).
|
|
§5,6,с.28,32
|
||||||||
6
|
|
|
Кишковопорожнинні. Особливості будови,
способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті
людини
|
|
§7,8
|
||||||||
7
|
|
|
Кільчасті
черви. Особливості будови, способу життя
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
|
Лабораторні дослідження:
зовнішньої будови та
руху кільчастих червів
|
§9,10,11;
ЛРс.43
|
||||||||
8
|
|
|
Членистоногі. Загальна характеристика класу.
|
|
§12
|
||||||||
9
|
|
|
Ракоподібні:особливості
будови, способу життя
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
|
|
§13,14
|
||||||||
10
|
|
|
Павукоподібні, особливості будови, способу життя різноманітність, роль у
природі та значення в житті людини
|
|
§15,16
|
||||||||
11
|
|
|
Комахи:
особливості будови, способу життя
різноманітність, роль у природі та значення в житті людини
|
|
§17,18,19
|
||||||||
12
|
|
|
Практична робота1.
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
|
Практична робота1.
|
§17,ПР 1 с. 76
|
||||||||
13
|
|
|
Молюски.
|
Лабораторні дослідженнябудови черепашки (мушлі) черевоногих та
двостулкових молюсків.
|
§20,21
|
||||||||
14
|
|
|
Захист Міні-проектів (за вибором)
Тварини - будівельники.
|
|
§15-21
|
||||||||
15
|
|
|
Паразитичні безхребетні тварини.
|
|
§22
|
||||||||
16
|
|
|
Риби: особливості
будови, способу життя,
різноманітність
|
|
§23,24
|
||||||||
17
|
|
|
Риби: роль у природі та
значення в житті людини
|
|
§25
|
||||||||
18
|
|
|
Амфібії. Особливості будови, способу життя.Різноманітність
|
|
§26
|
||||||||
19
|
|
|
Амфібії. Роль у природі та значення в житті людини
|
|
§27
|
||||||||
20
|
|
|
Рептилії. Особливості будови,
способу життя. Різноманітність
|
|
§28
|
||||||||
21
|
|
|
Рептилії. Роль у природі та значення в житті людини
|
|
§29
|
||||||||
22
|
|
|
Птахи: особливості будови,
способу життя
|
|
§30
|
||||||||
23
|
|
|
Птахи: Різноманітність
птахів
|
|
§31
|
||||||||
24
|
|
|
Птахи: Роль у природі та
значення в житті людини
|
|
§31
|
||||||||
25
|
|
|
Птахи: Практична робота2 Виявлення прикладів
пристосувань до способу життя різних у птахів
|
Практична робота2
|
§30-31,ПР2,с.136
|
||||||||
26
|
|
|
Ссавці. Особливості будови,
способу життя
|
|
§32
|
||||||||
27
|
|
|
Ссавці. Різноманітність
ссавців. Роль ссавців у природі та значення в житті людини
|
|
§33Міні-проект
|
||||||||
28
|
|
|
Практична робота 3
Визначення особливостей
зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов
існування.
|
Практична робота 3
|
§23-33,ПР3
с.147
|
||||||||
29
|
|
|
Захист Міні-проектів (за вибором)
Тварини рекордсмени. Як утворюються перлини?Зуби ссавців.
|
Самостійні домашні роботи
|
§23-33
|
||||||||
30
|
|
|
Урок узагальнення і контролю знань
|
Контрольна робота
|
§§23-33
|
||||||||
Тема 2. Процеси
життєдіяльності тварин(16год.)
|
|||||||||||||
Очікувані результати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
розрізняє (на зображеннях): системи органів тварин;типи симетрії
тіла тварин;
типи кровоносної
системи; типи розвитку тварин;
характеризує: різноманітність травних
систем тварин;транспорт
речовин у тварин різних груп; радіальну та двобічну симетрії тіла;способи
пересування тварин; різноманітність
покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів
чуття в різних груп тварин;
- форми
розмноження, запліднення тварин;
- прямий та
непрямий розвиток;
порівнює:органи та системи органів в різних груп
тварин;прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення,
дихання, виділення);
дотримується правил:роботи з натуральними об’єктами та лабораторним
обладнанням;
вдосконалює уміння: порівнювати, робити висновки
|
оперує термінами:живлення, дихання, транспорт речовин,
виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає:процеси життєдіяльності тварин: живлення,
дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість,
розмноження, ріст і розвиток;органи
травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення;
- основні
функції крові та типи кровоносних систем;види скелета;
- типи
симетрії тіла;органи чуття;
- форми
розмноження;статеві клітини;
- типи
розвитку;
пояснює:значення живлення, дихання, газообміну,
транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи
та органів чуття для організму
|
робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане
з удосконаленням
і розширенням функцій;
обґрунтовує:
взаємозв’язок між будовою органів та
їхніми функціями
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
|
|||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на
розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та
відповідальності за збереження тварин)
|
|||||||||||||
№ з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
31
|
|
|
Особливості
обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення
|
|
§34,35
|
||||||||
32
|
|
|
Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання,
їх різноманітність. Значення процесів дихання.
|
|
§36
|
||||||||
33
|
|
|
Транспорт речовин у тварин.
Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.
|
|
§37
|
||||||||
34
|
|
|
Практична робота 4.
Порівняння
будови кровоносної системи хребетних тварин
|
Практична робота 4.
|
§37,с.162
|
||||||||
35
|
|
|
Виділення, його значення для організму. Органи
виділення тварин.
|
|
§38
|
||||||||
36
|
|
|
Опора і рух. Види скелета. Значення
опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя.
Способи пересування тварин.
|
|
§39,40
|
||||||||
37
|
|
|
Практична робота№5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
|
Практична робота №5.
|
§39,с.166
|
||||||||
38
|
|
|
Покриви тіла тварин, їх різноманітність та
функції.
|
Лабораторні дослідження
особливостей покривів тіла тварин;
визначення віку тварин (на прикладі
двостулкових молюсків і кісткових риб).
|
§41
|
||||||||
39
|
|
|
Органи чуття їх значення.
|
|
§42
|
||||||||
40
|
|
|
Міні-проект Як бачать тварини
|
|
§42,міні-проект
|
||||||||
41
|
|
|
Нервова система, її
значення і розвиток у різних тварин
|
|
§43
|
||||||||
42
|
|
|
Практична робота №6.
Порівняння
будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).
|
Практична робота №6.
|
§
|
||||||||
43
|
|
|
Розмноження та його значення. Форми розмноження
тварин. Статеві клітини та
запліднення.
|
|
§44
|
||||||||
44
|
|
|
Розвиток тварин (з перетворенням та без
перетворення). Періоди та тривалість
життя тварин.
|
|
§45
|
||||||||
45
|
|
|
Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.
Міні-проект (за вибором)
Турбота про потомство.
Як тварини визначають напрям руху
|
|
Тести на с. 202-203
|
||||||||
46
|
|
|
Урок узагальнення і
контролю знань з теми: «Процеси життєдіяльності тварин».
|
|
§34-45
|
||||||||
Тема 3.
Поведінка тварин(10год.)
|
|||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
розпізнає (за описом та
відеоматеріалами):
- форми поведінки тварин;
- типи угруповань тварин;
характеризує:
- біологічне значення вродженої та набутої
поведінки;
- форми поведінки;
спостерігає
та описує:
- поведінку
тварин;
планує хід дослідження, прогнозує
очікувані результати та фіксує їх
|
оперує
термінами:
- інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
називає:
- методи вивчення
поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- угруповання тварин;
наводить приклади:
- міграцій тварин;
- способів орієнтування тварин;
- використання тваринами знарядь праці;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з віком;
- циклічні зміни поведінки
|
робить висновок про:
- пристосувальне значення поведінки в житті тварин;
виявляє:
- ціннісне ставлення до
тварин
|
|||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||
Екологічна безпека та сталий
розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної
свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин)
|
|||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
47
|
|
|
Поведінка тварин, методи її вивчення.
Вроджена і набута поведінка.
|
|
§47
|
||||||||
48
|
|
|
Способи орієнтування
тварин. Хомінг. Міграції тварин
|
|
§52
|
||||||||
49
|
|
|
Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна,
репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про
потомство), територіальна, соціальна.
|
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин
|
§48
|
||||||||
50
|
|
|
Практична робота№7. Визначення форм поведінки
(або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
|
Практична робота№7.
|
§53,с.209
|
||||||||
51
|
|
|
Типи угруповань тварин
за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.
|
|
§54
|
||||||||
52
|
|
|
Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором):
Як спілкуються тварини
|
|
§54
|
||||||||
53
|
|
|
Використання тваринами
знарядь праці
|
|
§50
|
||||||||
54
|
|
|
Елементарна розумова
діяльність.
|
|
§51
|
||||||||
55
|
|
|
Еволюція поведінки тварин, її
пристосувальне значення.
|
|
§56
|
||||||||
56
|
|
|
Урок узагальнення з теми «Поведінка тварин».
|
|
§47-56,с.245,тестина с.
246
|
||||||||
Тема
4. Організми і середовище існування(6год.)
|
|||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
описує:
- передачу
енергії в екосистемі;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою та середовищем життя;
визначає:
- роль організмів як компонентів
екосистеми
|
оперує термінами:
- екосистема,
рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона
природи, Червона книга України
називає:
- чинники
середовища існування;
- заповідники й заповідні території України; наводить приклади: - пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи); - форм співіснування організмів в угрупованнях; - впливу людини на екосистеми |
висловлює судження:
- щодо взаємозв’язку
між організмами в екосистемі;
усвідомлює
значення:
- етичного ставлення до природи та її охорони;
виявляє:
- ціннісне
ставлення до живої природи;
оцінює:
- стан
заповідних територій України та свого краю
|
|||||||||||
Наскрізні змістові лінії
|
|||||||||||||
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів
екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження
організмів й етичне
ставлення до природи та її охорони)
Громадянська
відповідальність(орієнтує
на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність
збереження природоохоронних об’єктів держави)
|
|||||||||||||
№уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
57
|
|
|
Поняття про екосистему та чинники середовища. Ланцюги живлення Кругообіг речовин і потік енергії в
екосистемі.
|
|
§57-59
|
||||||||
58
|
|
|
Співіснування
організмів в угрупованнях.
|
|
§60
|
||||||||
59
|
|
|
Вплив людини та її діяльності на екосистеми.Екологічна етика.
|
|
§61
|
||||||||
60
|
|
|
Природоохоронні території.
Червона книга України.
Рідкісні види тварин України та свого краю. Види тварин, поширених в
Україні та своїй місцевості
|
|
§62Міні-проект
Рідкісні види тварин України та свого краю.
|
||||||||
61
|
|
|
Урок узагальнення та контролю знань
|
Контрольна робота
|
С.274-275
|
||||||||
Узагальнення(2год.)
|
|||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||
порівнює:
- будову і процеси
життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій)
|
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин,
тварин, грибів, бактерій);
- представників основних груп організмів на
малюнках, фотографіях та за описом
|
робить висновок:
- про єдність живої природи
|
|||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||
Екологічна безпека та сталий
розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної
свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої
природи
|
|||||||||||||
№з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
|
||||||||
62
|
|
|
Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій,
грибів, тварин — свідчення єдності живої природи
|
|
§1-4
|
||||||||
63
|
|
|
Міні-проект :
Роль тварин у природі та значення
в житті людини Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
|
|
§5-6
|
||||||||
Повторення
|
|||||||||||||
64
|
|
|
Види тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб;
біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження
ними;
|
|
§22, §16,§19
|
||||||||
65
|
|
|
Заповідні території України
|
|
§62
|
||||||||
Екскурсії
|
|||||||||||||
66-67
|
|
|
Різноманітність тварин свого краю
|
|
§61
|
||||||||
68-70
|
|
|
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.
|
|
§59
|
||||||||
Резервний час – 6 год.
Примітка: домашнє завдання за підручником: СобольВ.І. Біологія:- Камянець-Подільський: Абетка,
2015.
Немає коментарів:
Дописати коментар