Календарно-тематичне
планування з біології
Укладено відповідно до Навчальної
програми для загальноосвітніх навчальних закладів
« БІОЛОГІЯ 6– 9 класи»
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804
Програму розроблено на підставі Державного стандарту
базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів
України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту
початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04.
2011 р. № 462) та відповідно до положень «Концепції Нової української
школи» (2016 р.).
Біологія,8
клас
(70 годин – 2 години на тиждень, , із них 6 годин – резервних)
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
1
|
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||||||||||||||||||||
Вступ (2год.)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
виявляє ознаки:
біологічної та соціальної
сутності людини в людських спільнотах
|
оперує
термінами: біосоціальна природа людини
називає:науки, які
вивчають людину;
пояснює:місце людини в
системі органічного світу;особливості біологічної природи людини та її
соціальної сутності;
характеризує:методи дослідження організму людини
|
висловлює судження: про організм людини як
біологічну систему;
виявляє ставлення:щодо значення знань
про людину для збереження її здоров’я
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Громадянська відповідальність(націлює на усвідомлення відповідальності за власне життя і здоров’я своє
та оточуючих)
Здоров’я і безпека(зорієнтовує на формування в учнів розуміння, що здоров’я — найвища
особистісна й суспільна цінність)
|
|||||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
1
|
|
|
Біосоціальна природа людини. Науки, що вивчають людину. Методи
дослідження організму людини
|
|
§4,с.20, конспект, термінологічна
хмаринка
|
||||||||||||||||||||
2
|
|
|
Значення знань про людину для збереження її
здоров’я.
|
|
§4, с. 24відповісти на питання
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 1.
ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ЯК БІОЛОГІЧНА СИСТЕМА (орієнтовно 7 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає:органи та системи органів людини;типи тканин організму
людини (на малюнках, фотографіях, мікропрепаратах);
установлює
взаємозв’язок:між будовою тканин і виконуваними функціями;
порівнює та зіставляє органи й системи органів в
організмі людини й інших організмах;
дотримується правил роботи з мікроскопом та
лабораторним обладнанням
|
оперує
термінами:тканина, орган, система органів, механізми регуляції (нервова,
гуморальна, імунна), нейрон, рефлекс, рефлекторна дуга
називає:тканини, органи та
фізіологічні системи організму людини;частини рефлекторної
дуги;
характеризує:клітинну будову організму людини;тканини організму людини;будову нейрона;шлях нервового імпульсу по рефлекторній дузі;
наводить приклади:різновидів тканин;органів,
фізіологічних систем;
пояснює:відмінності між
нервовою й гуморальної регуляцією фізіологічних функцій організму
|
обґрунтовує судження:
про організм людини
як цілісну та відкриту біологічну систему;
робить висновок:
нервово-гуморальна регуляція — основа цілісності
організму
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека (спрямовує на
розуміння учнями: організму людини як цілісної та відкритої біологічної
системи;значення регуляторних систем для забезпечення повноцінного
функціонування організму людини)
|
|||||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
3
|
|
|
Організм людини як біологічна
система.
|
|
§ 1, с. 7 тести, творче завдання
|
||||||||||||||||||||
4
|
|
|
Різноманітність клітин організму людини. Тканини
|
Демонстрування
муляжів органів, мікропрепаратів тканин людини.
Лабораторне дослідження:
Ознайомлення з препаратами тканин людини
|
§2,тести на с.13; мал.. 6,7,8,9
|
||||||||||||||||||||
5
|
|
|
Органи. Фізіологічні системи.
|
|
§3,с.19, тести
|
||||||||||||||||||||
6
|
|
|
Поняття про механізми
регуляції.
Нервова регуляція. Нейрон. Рефлекс. Рефлекторна дуга.
|
|
§3,с.17-18
|
||||||||||||||||||||
7
|
|
|
Гуморальна регуляція. Поняття про гормони.
|
|
§3,с.17,мал.19
§53,54;С.282
|
||||||||||||||||||||
8
|
|
|
Імунна регуляція.
|
|
§3,с.17,мал.20,§57,58
|
||||||||||||||||||||
9
|
|
|
Узагальнення
|
|
§1-4,с.24-25,завдання для самоконтролю
|
||||||||||||||||||||
Тема 2. ОПОРА ТА РУХ (орієнтовно 6 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає
(на малюнках, муляжах, фотографіях, власному організмі):види
кісток, частини скелета, типи з’єднання кісток, групи скелетних м’язів.
порівнює:скелет людини і ссавців.
застосовує знання для:
попередження
травм і захворювань опорно-рухової системи;надання першої допомоги при
ушкодженнях опорно-рухової системи.
дотримується правил:
роботи з мікроскопом та лабораторним
обладнанням
|
оперує
термінами:скелет, кістка, хрящ, з’єднання кісток, м’яз, постава, гіподинамія
називає:частини опорно-рухової системи;відділи скелета;
види кісток;типи з’єднання кісток;особливості скелета
людини, зумовлені прямоходінням;основні групи скелетних м’язів.
характеризує:функції опорно-рухової системи;тканини:
кісткову, хрящову, посмуговану
м’язову;ріст та вікові зміни складу кісток.
пояснює:значення фізичних вправ для правильного формування
скелету та м’язів;вплив способу життя на утворення і розвиток скелета.
наводить приклади:
статичної та динамічної роботи
|
висловлює судження про:
роль рухової активності для збереження здоров’я;вплив
фізичних вправ на розвиток скелетних м’язів
оцінює:важливість надання першої допомоги при
ушкодженнях опорно-рухової системи
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека(зорієнтовує на
усвідомлення значення рухової активності для збереження фізичного здоров’я
людини; на дотримання правил безпечного поводження під час катання на
роликах, ковзанах, лижах, скейтах, сноубордах, велосипедах та при
використанні різноманітного спортивного приладдя)
|
|||||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата план
|
Дата
факт
|
Зміст
уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
10
|
|
|
Значення опорно-рухової системи,
її будова та функції. Кістки, хрящі.
|
Демонстрування
декальцинованої та випаленої
кісток
Лабораторні дослідження
- мікроскопічної будови кісткової, хрящової та м’язової
тканин;
|
§28-29,с.143,пит..1-7,тести;
термінологічна хмаринка
|
||||||||||||||||||||
11
|
|
|
Огляд будови скелета. З’єднання кісток.
|
Демонстрування
скелета
людини та ссавців; скелета
кінцівок людини; кісток, різних за формою; хребців;.
|
§30,мал..120,
с.152 тести
|
||||||||||||||||||||
12
|
|
|
Функції та будова скелетних
м’язів. Робота м’язів. Втома м’язів.
Основні групи скелетних м’язів.
|
Лабораторні дослідження
- розвитку втоми при статичному та динамічному навантаженні; впливу ритму й
навантаження на розвиток втоми.
|
§31-32,мал..125,127;с.156
тести
|
||||||||||||||||||||
13
|
|
|
Надання першої допомоги при ушкодженнях опорно-рухової
системи.
Профілактика порушень опорно-рухової системи.
|
|
§33,с.162,відповісти на питання; підготувати проект до
захисту
|
||||||||||||||||||||
14
|
|
|
Проект Розвиток опорно-рухової системи людини з віком.
|
|
§34,с.168 Самоконтроль знань (тести)
|
||||||||||||||||||||
15
|
|
|
Узагальнення знань з теми «Опора і рух»
|
|
§28-33
|
||||||||||||||||||||
Тема 3. ОБМІН РЕЧОВИН ТА ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕНЕРГІЇ В ОРГАНІЗМІ
ЛЮДИНИ (орієнтовно 3 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
застосовує знання для:
- обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування;
- аналізу харчового раціону;
- складання харчового
раціону відповідно до енергетичних витрат організму
|
оперує
термінами:
- обмін речовин, енергетичні потреби, вітаміни
називає:
- компоненти їжі
наводить приклади:
- вітамінів (водорозчинних і жиророзчинних)
характеризує:
- склад харчових продуктів;
- їжу як джерело енергії;
- обмін речовин та перетворення енергії в організмі
людини;
- харчові й енергетичні потреби
людини
пояснює:
- функціональне значення для організму білків, жирів, вуглеводів, вітамінів, води та мінеральних речовин |
висловлює судження:
- щодо значення збалансованого харчування для
нормального розвитку і збереження здоров’я;
обґрунтовує судження:
- про значення білків, жирів і вуглеводів рослинного і
тваринного походження в раціоні підлітка;
оцінює:
- значення метаболізму для нормального функціонування організму;
робить висновок:
- про необхідність дотримання співвідношення ваги і зросту;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток знань про вітаміни (М. І. Лунін, Х. Ейкман, К. Функ та ін.), у тому числі й українських (О. В. Палладін)
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові
лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтовує на
усвідомлення значення збалансованого харчування для збереження здоров’я
людини)
Сталий розвиток і
екологічна грамотність
(спрямовує на
формування в учнів розуміння прав споживача, які передбачають запровадження
обов’язкового маркування якісного складу харчових продуктів)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
16
|
|
|
Обмін речовин та перетворення енергії в організмі
людини — основна властивість живого.
|
|
§5,с.28,т.1; тести на с.30-31
|
||||||||||||||||||||
17
|
|
|
Харчування й обмін речовин.
Їжа та її компоненти.
Склад харчових продуктів.
Значення компонентів харчових продуктів.
|
|
§6-7,т.2,3; мал.37;Проект
Збалансоване харчування
|
||||||||||||||||||||
18
|
|
|
Харчові та енергетичні потреби людини. Захист проекту
«Збалансоване харчування»
|
Дослідницький
практикум
Самоспостереження за співвідношенням ваги і росту
тіла.
|
§6-7;с.38 Самоконтроль знань з теми
|
||||||||||||||||||||
Тема 4. ТРАВЛЕННЯ (орієнтовно 6 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах): органи травлення;елементи
зовнішньої будови зубів;
спостерігає
та описує:дію ферментів слини на крохмаль;
застосовує знання для:профілактики захворювань зубів;
профілактики
захворювань органів травлення, харчових
отруєнь
|
оперує
термінами:травлення, травна система, травний тракт, травні залози, ферменти,
всмоктування
називає:органи травної системи;
травні залози; хвороби органів травлення;
характеризує:функції органів травлення; будову та функції зубів;процеси ковтання,
травлення,
всмоктування; регуляцію травлення;
наводить приклади:ферментів;
пояснює: роль травних ферментів;роль печінки та підшлункової залози в травленні;значення зубів у травленні;значення мікрофлори кишечнику; негативний вплив на травлення алкогольних напоїв та тютюнокуріння; причини виникнення захворювань травної системи |
висловлює судження:щодо значення знань про функції
та будову травної системи для збереження
здоров’я;
усвідомлює:значення профілактики
захворювань травної системи;
усвідомлює значення: внеску вчених у
розвиток знань про травлення (І.П.Павлов, О.М.Уголєв та ін.)
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека (зорієнтовує на: усвідомлення
важливості дотримання гігієни харчування; профілактики захворювань зубів та
інших органів травної системи; небезпеки харчових отруєнь; розуміння
негативного впливу на травлення алкогольних напоїв і тютюнопаління)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
19
|
|
|
Значення травлення.
|
|
§8,
|
||||||||||||||||||||
20
|
|
|
Система органів травлення.
|
Демонстрування
моделей зубів;
муляжів органів травлення
Лабораторні
дослідження
зовнішньої будови зубів (за муляжами, моделями).
|
§8;с.45 ЛД мал.. 44-45
|
||||||||||||||||||||
21
|
|
|
Процес травлення: ковтання,
перистальтика, всмоктування
|
|
§9-10,пит..на с.48,53
|
||||||||||||||||||||
22
|
|
|
Регуляція
травлення.
Харчові розлади та їх
запобігання.
|
|
§11-12,мал..54; термінологічна хмаринка
|
||||||||||||||||||||
23
|
|
|
Дослідницький
практикум
Дія ферментів слини на крохмаль
|
|
§5,с.27
|
||||||||||||||||||||
24
|
|
|
Узагальнення
|
Контрольна
робота
|
§5-12,с. 62 самоконтроль
|
||||||||||||||||||||
Тема 5. . ДИХАННЯ (орієнтовно 4 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- органи дихання; порівнює: - різницю складу повітря, що вдихається й видихається;
- газообмін у легенях і тканинах;
встановлює
взаємозв’язок:
будови та функцій органів дихання;
застосовує знання для:
- профілактики захворювань органів дихання |
оперує
термінами:
- дихання, повітроносні шляхи, легені, газообмін, життєва ємність легень
називає:
- етапи дихання;
- органи дихання;
- хвороби органів дихання;
характеризує:
- процес утворення голосу та звуків мови;
- процеси газообміну в легенях і тканинах;
- процеси вдиху та видиху;
- життєву ємність легень;
- нейрогуморальну регуляцію дихальних рухів;
пояснює:
- значення дихання;
- вплив навколишнього середовища на дихальну систему |
висловлює судження:
- щодо значення
знань про функції та будову дихальної системи для збереження здоров’я;
усвідомлює:
негативний вплив
куріння на органи дихання
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтовує на
розуміння негативного впливу тютюнопаління й забрудненого повітря на дихання
та здоров’я людини)
Сталий розвиток і
екологічна грамотність
(спрямовує на
усвідомлення учнями важливості підтримання чистоти повітря в громадських
місцях, зокрема необхідність провітрювання класних кімнат)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
25
|
|
|
Значення дихання. Система
органів дихання.
|
Демонстрування
муляжів
легень, моделі гортані;
|
§13,с.68,тести
|
||||||||||||||||||||
26
|
|
|
Газообмін у легенях і тканинах.
|
Демонстрування
досліду з виявлення вуглекислого газу
в повітрі, що
видихається
|
§14,т.5;мал..63;с.72 тести
|
||||||||||||||||||||
27
|
|
|
Дихальні рухи.
Нейрогуморальна
регуляція дихальних рухів.
|
Демонстрування
моделі, що пояснює вдих і видих;
|
§15,мал..64; т.6с.77 відповісти на питання 1-7
|
||||||||||||||||||||
28
|
|
|
Профілактика захворювань
дихальної системи.
|
|
§16, тести на с.81,82
|
||||||||||||||||||||
Тема 6. ТРАНСПОРТ РЕЧОВИН (орієнтовно 7 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках, фотографіях):клітини крові;
органи
кровообігу;елементи будови серця;
порівнює:будову
артерій, вен і капілярів;вроджений (неспецифічний) і набутий (специфічний)
імунітет;
розрізняє:види кровотеч;
спостерігає та описує:
мікроскопічну будову крові людини;
застосовує знання: для профілактики серцево-судинних хвороб;надання першої допомоги при кровотечах; уміє:вимірювати пульс;
дотримується правил:
роботи з мікроскопом та
лабораторним обладнанням;виконання малюнків біологічних об’єктів
|
оперує
термінами:внутрішнє середовище організму (кров, лімфа, тканинна рідина),
еритроцити, лейкоцити, тромбоцити, зсідання крові, групи крові, кровообіг,
артеріальний тиск, імунітет
називає:склад внутрішнього
середовища;склад і функції крові, лімфи;кровоносні судини;фактори, які впливають
на роботу серцево-судинної системи; види імунітету;органи, що беруть участь у
забезпеченні імунітету;
характеризує:плазму крові;зсідання крові як
захисну реакцію організму; групи крові системи АВО, резус-фактор; імунні
реакції організму;особливості будови та властивості серцевого м’яза;
будову та роботу серця;серцевий
цикл;
- автоматію роботи серця; - будову кровоносних судин; - велике й мале кола кровообігу; - рух крові по судинах; - артеріальний тиск крові;
- лімфообіг;
пояснює:
- взаємозв’язок будови та
функцій еритроцитів, лейкоцитів і тромбоцитів, кровоносних судин, серця;
- значення лімфи, тканинної
рідини;
- роль внутрішнього середовища
в життєдіяльності організму людини;
- правила надання першої допомоги при кровотечах
|
висловлює судження:
- про значення сталості внутрішнього середовища
організму людини (гомеостаз);
- щодо значення
знань про функції та будову кровоносної системи для збереження здоров’я;про
важливість імунізації населення;
оцінює:епідеміологічний стан
захворювання на СНІД в Україні;
усвідомлює значення:
внеску
вчених у розвиток знань про внутрішнє середовище організму та
кровоносну
систему (У. Гарвей, Е. Дженнер, П. Ерліх, К. Ландштейнер, Л. Пастер та ін.), в тому числі українських (І. І. Мечников,
М. М. Амосов)
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні змістові
лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтовує на
усвідомлення важливості дотримання:
- правил
переливання крові для запобігання інфекційних захворювань, що передаються
через кров (СНІД, гепатит С тощо);
- заходів
запобігання хворобам серцево-судинної системи: фізичні навантаження,
уникнення емоційних стресів, раціональне харчування, відпочинок на природі
тощо)
Сталий розвиток і екологічна
грамотність
(спрямовує на
розуміння залежності роботи імунної
системи від екологічного стану навколишнього середовища)
Громадянська відповідальність
(націлює на важливість
толерантного ставлення до ВІЛ-інфікованих; усвідомлення особистої
відповідальності за збереження власного здоров’я та здоров’я оточуючих
|
|||||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
29
|
|
|
Внутрішнє середовище організму. Поняття про гомеостаз.
Кров, її склад та функції. Лімфа.
|
Лабораторна
робота:
Мікроскопічна будова крові людини
|
§17-18,мал..68;т.7
|
||||||||||||||||||||
30
|
|
|
Зсідання крові. Групи крові та переливання крові.
|
|
§18-19, т.8; термінологічна хмаринка
|
||||||||||||||||||||
31
|
|
|
Імунна система. Імунітет. Специфічний і неспецифічний
імунітет. Імунізація .
Алергія. СНІД.
|
|
§19,56,57с.262,тести
|
||||||||||||||||||||
32
|
|
|
Система кровообігу. Серце: будова та функції. Робота
серця
|
Демонстрування
муляжів серця,
|
§20-21с.105,тести
|
||||||||||||||||||||
33
|
|
|
Будова та функції кровоносних судин. Рух крові.
Кровотечі.
|
Демонстрування
кровоносних судин;
|
§22-23;мал.88,90;
с.110,тести
|
||||||||||||||||||||
34
|
|
|
Серцево-судинні хвороби та їх профілактика.
Дослідницький практикум
Самоспостереження
за частотою серцевих скорочень упродовж доби, тижня
|
Лабораторні дослідження:
вимірювання частоти серцевих
скорочень.
Демонстрування
вимірювання артеріального тиску
|
§23;с.115-116 самоконтроль, тести
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 7. ВИДІЛЕННЯ. ТЕРМОРЕГУЛЯЦІЯ (орієнтовно 4 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках, фотографіях, муляжах):
- складові нефрону;складові шкіри;органи
сечовидільної системи,
встановлює взаємозв’язок:
між будовою і функціями шкіри
застосовує знання для:
профілактики
захворювань сечовидільної системи;
профілактики
захворювань шкіри;запобігання теплового й сонячного удару; надання першої допомоги
в разі теплового й сонячного удару
|
оперує
термінами:виділення, нирки, нефрон, сечоутворення, шкіра, терморегуляція
називає:органи виділення; органи та функції сечовидільної
системи;
характеризує: будову та функції нирок;процес
утворення сечі;
- регуляцію сечовиділення;роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну;чинники, що впливають на функції нирок;негативний вплив алкогольних напоїв на функції нирок;роль шкіри у виділенні продуктів життєдіяльності;роль шкіри в регуляції температури тіла;
пояснює:біологічне значення виділення продуктів обміну речовин;
причини теплового й сонячного удару
|
висловлює судження:
- про важливість виведення кінцевих
продуктів обміну речовин з організму людини;
обґрунтовує судження:
про значення дотримання правил догляду за власною
шкірою для збереження здоров’я;
оцінює:значення шкіри у
пристосуванні організму до умов навколишнього середовища
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтовує на:
- розуміння
негативного впливу алкогольних напоїв на функцію нирок;
- усвідомлення значення шкіри у пристосуванні організму до умов навколишнього середовища;
- на дотримання
правил техніки безпеки під час виконання практико-орієнтованих робіт з
біології, хімії, фізики, трудового навчання тощо;
- дотримання безпечної поведінки в побуті, на
пляжі)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
35
|
|
|
Виділення — важливий етап обміну речовин.
|
|
§24
|
||||||||||||||||||||
36
|
|
|
Будова та функції сечовидільної системи.
|
Демонстрування
моделей будови нирки.
|
§24
|
||||||||||||||||||||
37
|
|
|
Захворювання нирок та їх профілактика
|
|
§25
|
||||||||||||||||||||
38
|
|
|
Значення і будова шкіри. Терморегуляція.
Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (опіки,
обмороження), тепловому та сонячному ударі.
|
Демонстрування
моделей будови шкіри.
|
§26
|
||||||||||||||||||||
39
|
|
|
Захворювання шкіри
та їх профілактика
|
|
§27
|
||||||||||||||||||||
40
|
|
|
Проект Визначення типу шкіри
на різних ділянках обличчя та складання правил догляду за власною шкірою
|
|
§
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 8. ЗВ’ЯЗОК
ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ СЕРЕДОВИЩЕМ. НЕРВОВА СИСТЕМА
(орієнтовно
5 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках,
муляжах, моделях):елементи будови спинного мозку;відділи головного мозку;
застосовує знання для:профілактики нервових захворювань;дотримання режиму
праці й відпочинку
|
оперує
термінами:нервова система, центральна нервова система, периферична нервова система,
автономна (вегетативна) нервова система, соматична нервова система
називає: компоненти центральної й периферичної нервової
системи;
- функції спинного мозку, головного мозку та його
відділів, соматичної нервової системи, вегетативної нервової системи
(симпатичної та парасимпатичної);фактори, які порушують роботу нервової системи;
характеризує: будову головного мозку, спинного
мозку;нервову регуляцію рухової
активності людини;
роль кори головного мозку в регуляції довільних рухів людини;роль
вегетативної нервової системи в роботі внутрішніх органів людини;
наводить приклади захворювань нервової
системи
|
висловлює судження:
щодо значення нервової системи для: забезпечення взаємозв’язку між
органами й фізіологічними системами;узгодження функцій організму зі змінами
довкілля;
усвідомлює значення:
внеску
вчених у розвиток знань про нервову систему (І. П. Павлов, І. М. Сечєнов), у тому числі й українських (В. О. Бец)
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтована на
розуміння профілактики захворювань нервової
системи, зокрема дотримання правил чергування розумової діяльності та
відпочинку)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
41
|
|
|
Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини
|
|
§35
|
||||||||||||||||||||
42
|
|
|
Спинний мозок.
|
Лабораторні дослідження
Вивчення будови спинного мозку
людини (за муляжами, моделями, пластинчастими препаратами).
|
§§36
|
||||||||||||||||||||
43
|
|
|
Головний мозок.
|
Лабораторні дослідження
Вивчення будови головного мозку людини (за муляжами,
моделями, пластинчастими препаратами).
|
§37,38
|
||||||||||||||||||||
44
|
|
|
Поняття про соматичну нервову систему. Вегетативна
нервова система.
|
|
§39
|
||||||||||||||||||||
45
|
|
|
Профілактика захворювань
нервової системи.
|
|
§40
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 9. ЗВ’ЯЗОК ОРГАНІЗМУ ЛЮДИНИ ІЗ ЗОВНІШНІМ
СЕРЕДОВИЩЕМ. СЕНСОРНІ СИСТЕМИ
(орієнтовно 7
год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів зультати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розпізнає (на малюнках,
муляжах, моделях):елементи будови ока, вуха
встановлює взаємозв’язок:
між будовою й функціями ока, вуха
спостерігає: сліпу пляму на
сітківці;
акомодацію ока;зміни слухової чутливості;температурну
адаптацію рецепторів шкіри;
застосовує знання для:дотримання правил профілактики порушення зору, слуху та попередження захворювань органів зору та слуху |
оперує
термінами:сенсорні системи, органи чуття, рецептори
називає:основні сенсорні системи; складові частини аналізатора
характеризує:особливості будови та функції зорової, слухової сенсорних систем; сенсорні системи рівноваги, нюху, смаку, руху, дотику, температури, болю;
пояснює:процеси сприйняття: світла, кольору, простору, звуку,
запаху, смаку, рівноваги тіла
|
оцінює:значення сенсорних систем для забезпечення процесів
життєдіяльності організму та зв’язку організму із зовнішнім середовищем
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(спрямовує на
розуміння учнями дотримання правил:
- гігієни зору та
слуху;
- техніки безпеки
під час виконання практичних занять з хімії, фізики, біології, технологій і
трудового навчання тощо)
Сталий розвиток і
екологічна грамотність
(спрямовує на усвідомлення учнями залежності
функціонування слухової сенсорної системи від шумового забруднення
навколишнього середовища)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ з/п
|
Дата
план
|
Дата
Факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
46
|
|
|
Загальна характеристика сенсорних систем, їхня
будова.
|
|
§41
|
||||||||||||||||||||
47
|
|
|
Зорова сенсорна система. Око.
|
Демонстрування
розбірних моделей ока.
Лабораторні дослідження:
визначення акомодації ока;
виявлення сліпої плями на сітківці ока; |
§42,43
|
||||||||||||||||||||
48
|
|
|
Гігієна зору.
|
|
§43
|
||||||||||||||||||||
49
|
|
|
Слухова
сенсорна система. Вухо. Гігієна
слуху.
|
Демонстрування
розбірних моделей вуха.
Лабораторні дослідження:
вимірювання порога слухової чутливості.
|
§44
|
||||||||||||||||||||
50
|
|
|
Сенсорні системи смаку,
нюху, рівноваги, руху, дотику, температури, болю.
|
|
§45,46
|
||||||||||||||||||||
51
|
|
|
Дослідницький практикум
Дослідження температурної адаптації рецепторів
шкіри.
|
Дослідницький практикум
|
§46
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 10. ВИЩА НЕРВОВА ДІЯЛЬНІСТЬ (орієнтовно 7 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів зультати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
розрізняє: типи вищої нервової
діяльності та властивості темпераменту;
порівнює:умовні й безумовні рефлекси; першу і другу сигнальні
системи;
застосовує знання для: дотримання правил розумової діяльності
|
оперує
термінами:безумовний рефлекс, умовний рефлекс, мислення, мова, пам’ять
називає:нервові процеси (збудження, гальмування);показники нервових процесів (сила,
рухливість, урівноваженість); види сну;причини
біоритмів;
наводить приклади: умовних та безумовних рефлексів людини;біоритмів людини;
характеризує:особливості вищої нервової
діяльності людини;
інстинктивну та набуту поведінку людини;види навчання, види пам’яті;
пояснює:значення другої сигнальної системи; роль кори головного
мозку в мисленні;причини
індивідуальних особливостей поведінки людини
|
висловлює судження: про значення пам’яті для інтелектуального
розвитку людини;щодо ролі самовиховання у формуванні особистості;щодо впливу
соціальних факторів на формування особистості; про значення біоритмів і сну
для повноцінного функціонування організму;
усвідомлює значення: внеску вчених у
розвиток знань про вищу нервову діяльність (І. П. Павлов,
І. М. Сєченов, О. О. Ухтомський та ін.)
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(зорієнтовує на
усвідомлення учнями:
- значення
самовиховання у формуванні особистості;
- значення сну для повноцінного функціонування організму;
- безпечного впливу соціальних факторів на
формування особистості)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
52
|
|
|
Поняття про вищу нервову
діяльність і її основні типи.
|
|
§47
|
||||||||||||||||||||
53
|
|
|
Умовні та безумовні рефлекси.
Інстинкти.
|
Лабораторне дослідження:
визначення реакції зіниць на світло;
|
§48
|
||||||||||||||||||||
54
|
|
|
Мова.
|
|
§49
|
||||||||||||||||||||
55
|
|
|
Навчання та пам’ять.
|
Лабораторне дослідження:
дослідження різних
видів пам’яті.
|
§50
|
||||||||||||||||||||
56
|
|
|
Мислення та свідомість.
|
|
§51
|
||||||||||||||||||||
57
|
|
|
Сон. Біоритми.
|
|
§52
|
||||||||||||||||||||
58
|
|
|
Дослідницький практикум
Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту.
|
|
§51
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 11.
ЕНДОКРИННА СИСТЕМА (орієнтовно 3 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів зультати
навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
застосовує знання для: профілактики йододефiциту в організмі та інших захворювань, пов’язаних із порушенням
функцій ендокринних залоз
|
оперує
термінами:ендокринна система, гормони, гомеостаз
називає:залози внутрішньої та змішаної секреції;місце
розташування ендокринних залоз в організмі людини;
характеризує:нейрогуморальну регуляцію фізіологічних функцій
організму;вплив гормонів на процеси обміну в організмі;
пояснює:роль
нервової системи в регуляції функцій ендокринних залоз; роль ендокринної системи в
розвитку стресор них реакцій;
- значення ендокринної системи в підтриманні гомеостазу й
адаптації організму
|
висловлює судження:
- щодо значення ендокринної системи для повноцінного функціонування організму людини;
робить висновок:
- про взаємодію
регуляторних систем організму
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(спрямовує на
розуміння учнями:
- впливу гормонів
на процеси обміну речовин в організмі людини;
- профілактику йододефiциту в організмі
та інших захворювань, пов’язаних із порушенням функцій ендокринних
залоз)
|
|||||||||||||||||||||||||
№ з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
59
|
|
|
Ендокринна система. Залози внутрішньої та змішаної секреції.
|
|
§53,54
|
||||||||||||||||||||
60
|
|
|
Профілактика захворювань ендокринної системи.
|
|
§55
|
||||||||||||||||||||
61
|
|
|
Проект.Йододефіцит в організмі
людини, його наслідки та профілактика
|
Міні-проект
|
§54,55
|
||||||||||||||||||||
62
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем
|
|
§57,58
|
||||||||||||||||||||
ТЕМА 12. РОЗМНОЖЕННЯ ТА РОЗВИТОК ЛЮДИНИ (орієнтовно 4 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
порівнює:
- будову чоловічої та жіночої статевих клітин;
застосовує знання для:
- запобігання хворобам, що передаються статевим шляхом, та попередження ВІЛ-інфікування |
оперує
термінами:ембріональний розвиток, гамети (сперматозоїд, яйцеклітина), запліднення,
зигота, вагітність, плацента
називає:функції статевих залоз людини;первинні та вторинні статеві ознаки
людини; періоди онтогенезу людини;
характеризує: процес запліднення;розвиток
зародка і плода;розвиток
дитини після народження; функції плаценти;статеве дозрівання;вікові періоди індивідуального розвитку
людини;особливості
підліткового віку;
- захворювання, що передаються статевим шляхом;
пояснює:
- роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності, постембріонального розвитку людини;
- вплив факторів середовища та способу життя батьків на розвиток плода
|
висловлює судження: про необхідність
збереження репродуктивного здоров’я молоді;про залежність розвитку дитини в
материнському організмі від здоров’я матері, її поведінки;
обґрунтовує судження:про вплив нікотину,
тютюнового диму, алкоголю на розвиток плода;
оцінює:значення дотримання
особистої гігієни юнаками та дівчатами;
виявляє ставлення щодо здорового способу
життя як необхідної умови народження здорової дитини
|
|||||||||||||||||||||||
Наскрізні
змістові лінії
|
|||||||||||||||||||||||||
Здоров’я і безпека
(націлює на
розуміння учнями необхідності збереження репродуктивного здоров’я молоді та
здорового способу життя як необхідної умови народження здорової дитини)
|
|||||||||||||||||||||||||
№
уроку
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
Домашнє завдання
|
||||||||||||||||||||
63
|
|
|
Будова та
функції репродуктивної системи. Статеві клітини. Запліднення.
Менструальний цикл.
|
|
§59,60
|
||||||||||||||||||||
64
|
|
|
Вагітність. Ембріональний період розвитку людини. Плацента, її функції.
|
|
§60,61
|
||||||||||||||||||||
65
|
|
|
Постембріональний розвиток людини.
Репродуктивне здоров’я.
|
|
§62
|
||||||||||||||||||||
66
|
|
|
Контрольна робота
|
Контрольна робота
|
|
||||||||||||||||||||
УЗАГАЛЬНЕННЯ (орієнтовно 1 год)
|
|||||||||||||||||||||||||
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
|||||||||||||||||||||||||
Діяльність
(уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||||||||||||||||||||||
пояснює:
- як забезпечується цілісність організму людини
|
називає:
- функції, що підтримують цілісність організму;
- способи підтримання гомеостазу;
характеризує:
- інтегруючу функцію кровоносної, нервової та
ендокринної систем
|
робить висновок:
- про біосоціальну природу людини |
|||||||||||||||||||||||
№з/п
|
Дата
план
|
Дата
факт
|
Зміст уроку
|
Демонстрації, лабораторні
дослідження
|
Примітки
|
||||||||||||||||||||
67
|
|
|
Цілісність організму людини.
|
|
§§1,3,53
|
||||||||||||||||||||
68
|
|
|
Взаємодія регуляторних систем організму
|
|
§58
|
||||||||||||||||||||
Підручник
Біологія 8 клас Матяш
Рік
видання: 2016
Видавництво: "Генеза"
Автори: Матяш Н. Ю., Остапченко Л. І., Пасічніченко О. М.,
Балан П
Немає коментарів:
Дописати коментар