Календарне планування
уроків біології і екології 10 клас
Рівень стандарту
(70 годин – 2 години на тиждень)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, біологія і екологія 10-11 класи. Рівень стандарту
Програма затверджена Наказом
Міністерства освіти і науки України (наказ № 1407 від 23.10.2017 р.)
№ з/п
|
Дата
|
Корекція дати
|
Тема уроку
|
Очікувані
результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
||
|
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||
Вступ
(3 години)
|
||||||
1
|
|
|
Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології.
Рівні
організації біологічних систем та їхній взаємозв’язок.
|
розрізняє:
-біосистеми різних рівнів організації
|
- система, біосистема, екосистема, навколишнє
середовище, сталий розвиток природи і суспільства;
наводить приклади:
-біосистем різних рівнів;
характеризує:
-властивості живого: самооновлення, самовідтворення,
саморегуляцію.
|
Ціннісний компонент
оцінює:
важливість біологічних знань для розвитку людства.
|
2
|
|
|
Фундаментальні
властивості живого.
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.
|
|||
3
|
|
|
Міждисциплінарні
зв’язки біології та екології.
|
|||
Тема№1 Біорізноманіття (11
годин)
|
||||||
4
|
|
|
Систематика – наука про
різноманітність організмів. Принципи наукової класифікації організмів.
|
Діяльнісний компонент:
складає:
- характеристику виду за видовими критеріями;
- порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів,
пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних
організмів;
класифікує:
- певні види грибів, рослин, тварин;
- визначає таксономічне положення виду в системі
органічного світу.
|
оперує термінами та поняттями:
систематика, номенклатура, класифікація, філогенетична
систематика, популяція, віруси, прокаріоти, еукаріоти;
називає:
- сучасні принципи наукової систематики;
-гіпотези походження вірусів;
-шляхи проникнення вірусів у клітини;
наводить приклади:
- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів,
рослин, тварин;
характеризує:
- критерії виду;
- віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні
організми.
|
Ціннісний компонент
оцінює:
-важливість систематики для сучасних біологічних
досліджень.
|
5
|
|
|
Сучасні критерії виду.
Лабораторна
робота
1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного
світу (вид на вибір учителя).
|
|||
6
|
|
|
Віруси. Особливості їхньої організації та
функціонування.
|
|||
7
|
|
|
Віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та
функціонування.
|
|||
8
|
|
|
Гіпотези походження вірусів.
Взаємодія вірусів з
клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування.
|
|||
9
|
|
|
Роль вірусів в еволюції організмів. Використання
вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.
|
|||
10
|
|
|
Прокаріотичні організми: археї та бактерії. Особливості
їхньої організації та функціонування.
|
|||
11
|
|
|
Сучасні погляди на систему
еукаріотичних організмів
|
|||
12
|
|
|
Еукаріотичні організми. Особливості їхньої організації
та функціонування.
|
|||
13
|
|
|
Біорізноманіття нашої планети
як наслідок еволюції.
Навчальний проект
1. Складання характеристики
виду за видовими критеріями.
|
|||
14
|
|
|
Узагальнюючий
урок з тем «Вступ» та «Біорізноманіття»
|
|||
Тема№2 Обмін речовин і
перетворення енергії (16 годин)
|
||||||
15
|
|
|
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної
ролі.
|
Діяльнісний компонент
складає схеми:
- обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі
людини, їхній взаємозв’язок;
порівнює:
- енергетичне і пластичне значення різних речовин.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання,
автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини;
називає:
- структури клітин, які забезпечують процеси
метаболізму;
- критерії якості питної води;
наводить приклади:
- хвороб, пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;
характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин
автотрофних та гетеротрофних організмів;
- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі
людини;
-нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі
людини;
пояснює:
- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в
організмі;
- роль АТФ у
забезпеченні процесів метаболізму;
- роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;
- роль окремих хімічних елементів, речовин в
метаболізмі;
- необхідність знешкодження токсичних сполук в
організмі людини.
|
Ціннісний компонент
висловлює судження:
- щодо впливу на здоров’я людини різних речовин
(корисних та шкідливих);
-оцінює:
- важливість якості питної води та раціонального харчування
для збереження здоров’я.
|
16
|
|
|
Вуглеводи, ліпіди: огляд будови й біологічної ролі.
|
|||
17
|
|
|
Обмін речовин та енергії – основа функціонування
біологічних систем.
|
|||
18
|
|
|
Особливості обміну речовин в автотрофних та
гетеротрофних організмів.
|
|||
19
|
|
|
Енергетичне забезпечення процесів метаболізму.
Способи отримання енергії в різних груп автотрофних та
гетеротрофних організмів.
|
|||
20
|
|
|
Роль процесів дихання в забезпеченні організмів
енергією.
|
|||
21
|
|
|
*** Структури
клітин, які забезпечують процеси метаболізму.
|
|||
22
|
|
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму
клітини та цілісного організму.
|
|||
23
|
|
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин.
|
|||
24
|
|
|
Порушення обміну речовин (метаболізму), пов’язані з
нестачею чи надлишком надходження певних хімічних елементів, речовин.
|
|||
25
|
|
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я
людини.
|
|||
26
|
|
|
Раціональне харчування – основа нормального обміну
речовин.
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин.
Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
|
|||
27
|
|
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму.
|
|||
28
|
|
|
П. р. №1. Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків в
організмі людини.
|
|||
29
|
|
|
Урок
повторення та узагальнення з теми «Обмін речовин і перетворення енергії»
|
|||
30
|
|
|
Контрольна робота №1
|
|||
Тема 3 Спадковість і мінливість
(20 годин)
|
||||||
31
|
|
|
Основні поняття генетики. Закономірності спадковості.
|
Діяльнісний компонент
порівнює:
- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини;
- спадкову та неспадкову мінливість людини;
розв’язує:
- типові задачі з генетики (моно- і дигібридне схрещування;
повне та неповне домінування, кодомінування; успадкування зчеплене зі
статтю);
визначає:
- можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки);
- за
результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування
ознак;
складає:
- схеми родоводів;
робить висновки про:
- генотип людини як цілісну інтегровану систему.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
-ген, гени домінантні та рецесивні, геном, генотип,
фен, фенотип, ознаки кількісні та якісні, моно-, ди- та полігібридне
схрещування, реплікація, гени структурні та регуляторні, експресія генів,
транскрипція, трансляція; гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори
хромосом; каріотип, гомо- та гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні,
хромосомні, точкові); генофонд популяцій;
називає:
- сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень
спадковості людини (секвенування генів, полімеразна ланцюгова реакція,
застосування генетичних маркерів тощо);
- типи мутацій;
- причини спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини
зі спадковою схильністю;
наводить приклади:
- спадкової мінливості (комбінативної, мутаційної)
людини;
- модифікаційної мінливості людини;
характеризує:
-типи успадкування ознак у людини (повне та неповне
домінування, кодомінування; аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне,
зчеплене, зчеплене зі статтю);
-закономірності модифікаційної мінливості людини;
-типи мутацій людини;
-мутагенні фактори;
пояснює:
- застосування
генетичних маркерів;
-явище зчепленого успадкування у людини;
- молекулярні механізми мінливості у людини;
- біологічні антимутаційні механізми;
|
Ціннісний компонент
обґрунтовує судження:
- щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;
виявляє власне ставлення до:
-профілактики та терапії спадкових хвороб людини.
|
32
|
|
|
Гібридологічний аналіз: основні типи схрещувань та їхні
наслідки.
|
|||
33
|
|
|
Сучасні молекулярно-генетичні методи досліджень
спадковості людини.
|
|||
34
|
|
|
Організація спадкового матеріалу еукаріотичної клітини
та його реалізація. Гени структурні та регуляторні.
|
|||
35
|
|
|
Регуляція активності генів в еукаріотичній клітині.
|
|||
36
|
|
|
Каріотип людини та його особливості.
|
|||
37
|
|
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у
структурі каріотипу.
|
|||
38
|
|
|
***Сучасний
стан досліджень геному людини. Моногенне та полігенне успадкування ознак у
людини.
|
|||
39
|
|
|
Позахромосомна (цитоплазматична) спадковість у людини.
|
|||
40
|
|
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової)
людини.
|
|||
41
|
|
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні
мутації. Біологічні антимутаційні механізми.
|
|||
42
|
|
|
Захист геному людини від шкідливих мутагенних впливів.
|
|||
43
|
|
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
|
|||
44
|
|
|
***Особливості
генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх формування.
Закономірності розподілу алелів в популяціях.
|
|||
45
|
|
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби і
вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні причини.
|
|||
46
|
|
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб
людини. Медико-генетичне консультування та його організація.
|
|||
47
|
|
|
Л. р. № 2. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
|
|||
48
|
|
|
П. р. №2. Розв’язування типових генетичних задач.
|
|||
49
|
|
|
Проект: створення буклету, постеру, презентації, бук-трейлеру, скрайбу тощо
(один на вибір).
Орієнтовні теми:
Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
Скринінг-програми для новонароджених.
Генотерапія та її перспективи.
|
|||
50
|
|
|
Урок
узагальнення та систематизації знань з теми «Спадковість і мінливість.»
|
|||
Тема 4 Репродукція та розвиток
(16 годин)
|
||||||
51
|
|
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності
існування видів.
|
Діяльнісний компонент
складає порівняльну характеристику:
- статевих клітин людини;
- розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;
демонструє навички:
- роботи з мікроскопом.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
- мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація,
гаметогенез, запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;
називає:
- гіпотези старіння;
наводить приклади:
- порушень клітинного циклу;
пояснює:
- значення регенерації;
- суть та біологічне значення запліднення.
характеризує:
- періоди ембріонального та постембріонального розвитку
людини;
|
Ціннісний компонент
оцінює:
- вплив позитивних і негативних чинників на ріст та
розвиток людини;
- важливість профілактики онкологічних захворювань;
обґрунтовує судження про:
- вплив способу життя на формування людського організму
та репродуктивне здоров’я;
- необхідність відповідального ставлення до планування
родини.
виявляє власне ставлення щодо:
- трансплантації тканин та органів у людини, її
перспектив;
- правил біологічної етики;
- біологічних і соціальних аспектів регуляції
розмноження людини.
|
52
|
|
|
Особливості процесів регенерації організму людини.
|
|||
53
|
|
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її
перспективи. Правила біологічної
етики.
|
|||
54
|
|
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього
впливають. Старіння та смерть клітин.
|
|||
55
|
|
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
|
|||
56
|
|
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні
захворювання. Профілактика онкологічних захворювань.
|
|||
57
|
|
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.
|
|||
58
|
|
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини
порушення процесів запліднення у людини. Особливості репродукції людини у
зв’язку з її біосоціальною сутністю.
|
|||
59
|
|
|
Репродуктивне здоров’я. Сучасні можливості та
перспективи репродуктивної медицини.
|
|||
60
|
|
|
Біологічні і соціальні аспекти регуляції рзмноження у
людини.
|
|||
61
|
|
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що
розвивається (явище ембріональної індукції).
|
|||
62
|
|
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний вплив
на процеси росту та розвитку людини.
|
|||
63
|
|
|
Л. р. №3. Вивчення будови статевих клітин людини.
|
|||
64
|
|
|
Л. р. №4. Вивчення етапів ембріогенезу.
|
|||
65
|
|
|
Узагальнюючий
урок з теми «Репродукція та розвиток.»
|
|||
66
|
|
|
Контрольна робота №2
|
|||
Узагальнення та повторення (4
години)
|
||||||
67
|
|
|
Біорізноманіття
|
|
|
|
68
|
|
|
Обмін речовин і перетворення енергії
|
|
|
|
69
|
|
|
Спадковість і мінливість
|
|
|
|
70
|
|
|
Репродукція та розвиток
|
|
|
|
Немає коментарів:
Дописати коментар