Біологія і екологія 10 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, з них 4 години –
резервні)
Рівень стандарту
(наказ № 1407 від
23.10.2017 р., лист Міністерства освіти і науки України від 03. 07. 2018 р. № 1/9-415
«Інструктивно-методичні
рекомендації щодо вивчення в закладах загальної середньої освіти
навчальних предметів та організації освітнього
процесу у 2018/2019 навчальному році»)
№ п/п
|
Тема уроку
|
Дата
|
Приміт-ка
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної
діяльності учнів
|
Домашнє завдання
|
|||
Вступ (4 години)
|
||||||||
1.
|
Міждисциплінарні зв’язки біології та екології.
Первинний інструктаж з БЖД
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями: - система, біосистема, екосистема, навколишнє середовище, сталий розвиток природи і суспільства; називає: - основні галузі застосування біологічних досліджень;
наводить приклади:
- біосистем різних рівнів; характеризує: - властивості живого: самооновлення, самовідтворення, саморегуляцію.
Діяльнісний компонент розрізняє:
- біосистеми різних рівнів організації
Ціннісний компонент оцінює:
- важливість біологічних знань для розвитку людства.
НЗЛ «Екологічна безпека і сталий розвиток»
|
||||||
2.
|
Рівні організації біологічних систем та їхній
взаємозв’язок.
|
|||||||
3.
|
Фундаментальні властивості живого
|
|||||||
4.
|
Стратегія сталого розвитку природи і суспільства.
|
|||||||
Тема 1. Тема 7. Біорізноманіття (орієнтовно 13
год) + 1
|
||||||||
5.
|
Систематика –
наука про різноманітність організмів.
|
Знаннєвий
компонент
оперує термінами та поняттями: систематика,
номенклатура,
класифікація,
філогенетична систематика,
популяція,
віруси, прокаріоти,
еукаріоти;
називає:
- сучасні принципи наукової систематики; - гіпотези походження вірусів; - шляхи проникнення вірусів у клітини;
наводить
приклади:
- вірусів, бактерій, одноклітинних еукаріотів, грибів, рослин, тварин;
характеризує:
- критерії виду; - віруси, прокаріотичні організми, еукаріотичні організми.
Діяльнісний
компонент:
складає: - характеристику виду за видовими критеріями; - порівняльну характеристику: вірусів, віроїдів, пріонів; архей та бактерій; одноклітинних і багатоклітинних еукаріотичних організмів;
класифікує:
- певні види грибів, рослин, тварин; - визначає таксономічне положення виду в системі органічного світу.
Ціннісний
компонент
оцінює:
- важливість систематики для сучасних біологічних досліджень. НЗЛ «Здоров’я і безпека». |
||||||
6.
|
Принципи
наукової класифікації організмів.
|
|||||||
7.
|
Сучасні
критерії виду.
Лабораторна робота 1. Визначення таксономічного положення виду в системі органічного світу (вид на вибір учителя). |
|||||||
8.
|
Навчальний проект
1. Складання характеристики виду за видовими критеріями. |
|||||||
9.
|
Віруси,
віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
10.
|
Віруси,
віроїди, пріони. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
11
|
Гіпотези
походження вірусів. Взаємодія вірусів з
клітиною-хазяїном та їхній вплив на її функціонування |
|||||||
12
|
Роль вірусів в
еволюції організмів.
|
|||||||
13
|
Використання
вірусів у біологічних методах боротьби зі шкідливими видами.
|
|||||||
14
|
Прокаріотичні
організми: археї та бактерії
|
|||||||
15
|
Прокаріотичні
організми: археї та бактерії. Особливості їхньої організації та функціонування.
|
|||||||
16
|
Сучасні погляди на систему еукаріотичних організмів
|
|||||||
17
|
Біорізноманіття нашої планети як наслідок еволюції
|
|||||||
18
|
Узагальнення та систематизація знань
Тематична
|
|||||||
Тема 2. Обмін речовин і перетворення енергії (орієнтовно
15 год.) + 1
|
||||||||
19.
|
Білки, нуклеїнові кислоти: огляд будови й біологічної ролі.
|
Знаннєвий
компонент
оперує термінами та поняттями: обмін речовин/метаболізм, фермент, вітамін, дихання, автотрофи, гетеротрофи, хемотрофи, фототрофи, токсичні речовини; називає: - структури клітин, які забезпечують процеси метаболізму; - критерії якості питної води; наводить приклади:
- хвороб,
пов’язаних з нестачею чи надлишком
надходження певних хімічних елементів, речовин;
характеризує:
- особливості енергетичного обміну клітин автотрофних та гетеротрофних
організмів;
|
||||||
20.
|
Вуглеводи, ліпіди:
огляд будови й біологічної ролі.
|
|||||||
21.
|
Обмін речовин та
енергії – основа функціонування біологічних систем
|
|||||||
22.
|
Особливості
обміну речовин в автотрофних та
гетеротрофних організмів. |
|||||||
23.
|
Практична
робота 1.
Складання схем обміну вуглеводів, ліпідів та білків
в організмі людини. |
|||||||
24.
|
Енергетичне
забезпечення процесів метаболізму.
|
- особливості знешкодження токсичних сполук в організмі людини;
- нейрогуморальну регуляцію метаболізму в організмі людини;
пояснює:
- єдність процесів синтезу і розщеплення речовин в організмі;
- роль АТФ у забезпеченні процесів метаболізму;
- роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму;
- роль окремих хімічних елементів, речовин в
метаболізмі;
- необхідність знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
Діяльнісний компонент
складає схеми:
- обміну вуглеводів, ліпідів та білків в організмі людини, їхній
взаємозв’язок;
порівнює:
- енергетичне і пластичне значення різних речовин.
Ціннісний компонент
висловлює судження:
- щодо впливу на здоров’я людини різних речовин (корисних та шкідливих);
оцінює:
- важливість якості питної води та раціонального харчування для
збереження здоров’я.
НЗЛ «Екологічна безпека і
сталий розвиток»
«Здоров’я і безпека»
|
||||||
25.
|
Способи отримання
енергії в різних груп автотрофних та гетеротрофних організмів
|
|||||||
26.
|
Роль процесів
дихання в забезпеченні організмів
енергією. |
|||||||
27.
|
Контрольна
робота № 1
Тематична
|
|||||||
28.
|
Структури клітин, які забезпечують процеси
метаболізму.
|
|||||||
29.
|
Роль ферментів у забезпеченні процесів метаболізму клітини та цілісного
організму.
|
|||||||
30.
|
Вітаміни, їх роль в обміні речовин. Порушення обміну
речовин (метаболізму), пов’язані з нестачею чи надлишком надходження певних
хімічних
елементів, речовин.
|
|||||||
31.
|
Значення якості питної води для збереження здоров’я
людини.
Раціональне харчування –
основа нормального обміну
речовин.
|
|||||||
32.
|
Негативний вплив на метаболізм токсичних речовин.
Знешкодження токсичних сполук в організмі людини.
|
|||||||
33.
|
Нейрогуморальна регуляція процесів метаболізму
|
|||||||
34.
|
Узагальнення
та систематизація знань
Тематична
|
|||||||
35.
|
Основні поняття
генетики.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та поняттями:
- ген,
гени домінантні та рецесивні, геном, генотип, фен, фенотип, ознаки кількісні
та якісні, моно-, ди- та полігібридне схрещування, реплікація, гени структурні
та регуляторні, експресія генів, транскрипція,
трансляція;
гаплоїдний, диплоїдний та поліплоїдний набори хромосом; каріотип, гомо- та
гетерогаметна стать; мутагени; мутації (геномні, хромосомні, точкові); генофонд
популяцій;
називає:
- сучасні
молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини (секвенування
генів, полімеразна ланцюгова реакція, застосування генетичних маркерів тощо);
- типи
мутацій;
- причини
спадкових хвороб і вад людини та хвороб людини зі спадковою схильністю;
наводить
приклади:
- спадкової
мінливості (комбінативної, мутаційної) людини;
-
модифікаційної мінливості людини;
характеризує:
- типи
успадкування ознак у людини (повне та неповне домінування, кодомінування;
аутосомно-рецесивне та аутосомно-домінантне, зчеплене, зчеплене зі статтю);
|
||||||
36.
|
Закономірності
спадковості.
|
|||||||
37.
|
Гібридологічний
аналіз: основні типи схрещувань та їх наслідки.
|
|||||||
38.
|
Сучасні
молекулярно-генетичні методи досліджень спадковості людини.
|
|||||||
39.
|
Організація
спадкового матеріалу еукаріотичної
клітини та його
реалізація.
|
|||||||
40.
|
Гени структурні та регуляторні. Регуляція активності генів в
еукаріотичній клітині.
|
|||||||
41.
|
Каріотип людини та його особливості.
|
|||||||
42.
|
Хромосомний аналіз як метод виявлення порушень у структурі каріотипу.
|
|||||||
43.
|
Сучасний стан досліджень геному людини.
|
|||||||
44.
|
Моногенне та полігенне успадкування ознак у людини.
|
|||||||
45.
|
Позахромосомна
(цитоплазматична) спадковість у людини.
|
|||||||
46.
|
Закономірності мінливості (спадкової, неспадкової)
людини.
Лабораторна робота 2
Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
Інструктаж з БЖД 10.1
|
- закономірності модифікаційної мінливості людини;
- типи мутацій людини;
- мутагенні фактори;
пояснює:
- застосування генетичних маркерів;
- явище зчепленого успадкування у людини;
- молекулярні механізми мінливості у людини;
- біологічні антимутаційні механізми;
Діяльнісний компонент
порівнює:
- моногенне та полігенне успадкування ознак у людини;
- спадкову та неспадкову мінливість людини;
розв’язує:
- типові задачі з генетики (моно- і дигібридне
схрещування; повне та неповне домінування,
кодомінування; успадкування зчеплене зі статтю);
визначає:
- можливі генотипи при даному фенотипі (та навпаки);
- за результатами схрещування: який ген домінантний (рецесивний); тип успадкування
ознак;
складає:
- схеми родоводів;
робить висновки про:
- генотип людини як цілісну інтегровану систему.
Ціннісний компонент
обґрунтовує судження:
- щодо шкідливих звичок, як мутагенних чинників;
виявляє власне ставлення до:
- профілактики та терапії спадкових хвороб людини.
НЗЛ «Здоров’я і безпека»,
«Екологічна безпека і сталий
розвиток»
|
||||||
47.
|
Мутації та їхні властивості. Поняття про спонтанні
мутації.
|
|||||||
48.
|
Біологічні антимутаційні механізми. Захист геному
людини від шкідливих мутагенних впливів.
|
|||||||
49.
|
Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
|
|||||||
50.
|
Проект: створення буклету,
постеру, презентації, бук-
трейлеру, скрайбу тощо (один на вибір)
орієнтовні теми:
Генетичний моніторинг в людських спільнотах.
Скринінг-програми для новонароджених.
Генотерапія та її перспективи.
|
|||||||
51.
|
Особливості генофонду людських спільнот та чинники, які впливають на їх
формування.
|
|||||||
52.
|
Закономірності розподілу алелів в популяціях.
|
|||||||
53.
|
Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові
хвороби і вади людини, хвороби людини зі спадковою схильністю, їхні
причини.
|
|||||||
54.
|
Методи діагностики та профілактики спадкових хвороб людини.
Медико-генетичне консультування та його організація.
|
|||||||
55.
|
Практична робота 2.
Розв’язування типових генетичних задач.
|
|||||||
56.
|
Контрольна робота № 2
Тематична
|
|||||||
Тема 4. Репродукція та розвиток (орієнтовно
12 год.) + 1
|
||||||||
57.
|
Репродукція як механізм забезпечення безперервності існування видів.
|
Знаннєвий компонент
оперує термінами та
поняттями:
- мітоз, мейоз, амітоз, регенерація, трансплантація, гаметогенез,
запліднення, онтогенез, ембріональна індукція;
називає:
- гіпотези старіння;
наводить приклади:
- порушень клітинного циклу;
пояснює:
- значення регенерації;
- суть та біологічне значення запліднення.
характеризує:
- періоди ембріонального та постембріонального
розвитку людини;
Діяльнісний компонент
складає порівняльну
характеристику:
- статевих клітин людини;
- розвитку чоловічих і жіночих статевих клітин;
демонструє навички:
- роботи з мікроскопом.
Ціннісний компонент
оцінює:
- вплив позитивних і негативних чинників на ріст та розвиток людини;
- важливість профілактики онкологічних захворювань;
обґрунтовує судження про:
- вплив способу життя на формування людського організму та репродуктивне
здоров’я;
- необхідність відповідального ставлення до планування родини.
виявляє власне ставлення
щодо:
- трансплантації тканин та органів у людини, її
перспектив;
- правил біологічної етики;
- біологічних і соціальних аспектів регуляції розмноження людини
НЗЛ «Здоров’я і безпека», «Громадянська
відповідальність
|
||||||
58.
|
Особливості процесів регенерації організму людини
|
|||||||
59.
|
Трансплантація тканин та органів у людини, її
перспективи. Правила біологічної етики.
|
|||||||
60.
|
Ріст та розвиток клітин та фактори, які на нього
впливають.
|
|||||||
61.
|
Старіння та смерть клітин.
|
|||||||
62.
|
Причини порушення клітинного циклу та їхні наслідки.
|
|||||||
63.
|
Поняття про онкогенні фактори та онкологічні
захворювання. Профілактика онкологічних
захворювань.
|
|||||||
64.
|
Статеві клітини. Особливості гаметогенезу у людини.
Лабораторна робота 3.
Вивчення будови статевих клітин людини. Інструктаж з БЖД 10.1
|
|||||||
65.
|
Суть та біологічне значення запліднення. Причини
порушення процесів запліднення у людини.
|
|||||||
66.
|
Особливості репродукції людини у зв’язку з її
біосоціальною сутністю. Репродуктивне здоров’я.
|
|||||||
67.
|
Сучасні можливості та перспективи репро-дуктивної медицини. Біологічні і
соціальні аспекти регуляції
розмноження у людини.
|
|||||||
68.
|
Ембріогенез людини. Взаємодія частин зародка, що розвивається (явище
ембріональної індукції).
Лабораторна робота
4.
Вивчення етапів ембріогенезу.
Інструктаж з БЖД 10.1
|
|||||||
69.
|
Чинники, здатні справляти позитивний і негативний
вплив на процеси росту та розвитку людини
|
|||||||
70
|
Узагальнення та систематизація знань
Тематична
|
|||||||
Немає коментарів:
Дописати коментар