Навчально-дослідницька
діяльність учнів
– це такий вид навчально-пізнавальної роботи
творчого характеру, який націлений на пошук,
вивчення й пояснення фактів та явищ дійсності
з метою набуття й систематизації суб’єктивно нових знань про них.
Провідні функції навчально-дослідницької
діяльності (згідно з концепцією проблемно-розвивального навчання):
Ø забезпечення творчого
шляху засвоєння знань,
Ø активізація мисленнєвої діяльності учнів,
Ø розвиток інтелектуально-пізнавальних
мотивів навчання,
Ø формування
початкового рівня опанування методами дослідницької
роботи, вдосконалення дослідницьких умінь, творчих здібностей учнів.
Основні принципи навчально-дослідницької
діяльності:
Ø інтегральність – об’єднання і взаємовплив навчальної і дослідницької
діяльності учнів, коли досвід і навички безпосередньо впливають на успішність
учнів;
Ø неперервність
– процес довготривалого навчання
і виховання, що проявляється перш за все
у творчому об’єднанні учнів та їх
керівників;
Ø міжпредметні
зв’язки – дослідження будь-якої проблеми вимагає знання досліджуваного
предмета та широку ерудицію в різних галузях знань.
Структура
навчально-дослідницьких умінь учнів (за Л.А.Чугай)
Формування
навчально-дослідницьких умінь можна
здійснювати поелементно.
Процес навчання складається з ряду послідовних дій.
1. Створення
позитивної мотивації навчально-дослідницької діяльності.
2. Ознайомлення
зі змістом, структурою навчально-дослідницького вміння та його значенням.
3. Навчання
виконання окремих дій і формування вміння в цілому.
4. Вправи
на застосування вмінь.
5. Застосування
вмінь у нових умовах.
Організація навчально-дослідницької
діяльності учнів
Процес
роботи над дослідженням поділяється на три основні етапи:
І
етап – підготовчий;
ІІ
етап – робота над змістом;
ІІІ
етап – заключний.
Перший
етап починається з:
визначення
теми, методів, об’єкта і предмета
дослідження;
формулювання
мети, задач і гіпотези;
ознайомлення
з літературними джерелами.
Другий
етап. На цьому етапі учень складає орієнтовний план, у який згодом можуть бути
внесені певні корективи, знайомиться із структурою науково-дослідницької
роботи.
Третій
етап – заключний. Він передбачає написання учнем вступу та висновків до
наукової роботи, оформлення списку літератури та додатків, редагування тексту,
його доопрацювання з урахуванням зауважень наукового керівника, підготовка
роботи до захисту.
Висновки
Вивчення біології та екології забезпечує внутрішню
потребу школяра в дослідній діяльності.
Дослідницькі компетенції формуються в процесі урочної та
позаурочної роботи.
Школяр сам обирає форму свого залучення до дослідної
діяльності відповідно до своїх потреб.
Учитель організовує творчий процес, розвиває
дослідницький потенціал, психологічно готує юних дослідників; учить їх боротися
з труднощами, знаходити успіх у самому процесі дослідження.
Засвоєння навчального матеріалу й формування
навчально-дослідницьких умінь – єдиний творчий процес. Чим вищий рівень
сформованості навчально-дослідницьких умінь, тим ґрунтовніші знання учнів і
більший інтерес до навчально-дослідницької діяльності.
Урахування всіх особливостей організації
науково-дослідної роботи забезпечує формування творчої особистості з достатнім
рівнем дослідницьких компетенцій та потребою в інтелектуальному
самовдосконаленні, дає змогу побачити перспективу особистісного розвитку,
поглибити потребу в науковому пізнанні й дослідництві.
Орієнтовний календарний план підготовки
наукової роботи учнів
№ п/п
|
Етапи роботи
|
Зміст роботи
|
Результат
|
|
Формування
вміння працювати з бібліотечним каталогом
|
- ознайомлення з тематичним каталогом бібліотеки;
- ознайомлення з каталогом статей та публікацій у
періодичних виданнях
|
- формування навичок інформації;
- знайомство з видами наукових робіт
|
|
Вибір теми
|
- огляд учнем літератури з декількох тем із метою
визначення кола його інтересів;
- остаточний вибір теми та її формулювання
|
- створення учнями власного списку літератури, яка
наявна у бібліотеці (наукові джерела інформації за темами);
- вибір теми
|
|
Розробка
плану досліджень
|
- визначення кола питань, які необхідно висвітлити у
науковій роботі;
- формування списку досліджень, які необхідно
провести;
- визначення кола організацій, підприємств, які
можуть надати інформацію за темою роботи;
- визначення строків проведення певних досліджень та
збору інформації
|
- план досліджень;
- список організацій, які необхідно відвідати;
- план збору інформації
|
|
Проведення
досліджень
|
- збір інформації за планом
|
- інформація за планом
|
|
Аналіз
даних
|
- аналіз зібраної інформації;
- визначення питань, які необхідно визначити
додатково
|
- формулювання проблемних питань роботи
|
|
Розробка
кінцевого плану тексту наукової роботи
|
- формулювання назв розділів роботи
|
- план роботи
|
|
Написання
чернетки роботи
|
- написання чернетки кінцевого тексту роботи
|
- чернетка роботи
|
|
Перевірка
роботи
|
- вичитка тексту керівником
|
- виправлений текст роботи
|
|
Друк
роботи
|
- набір тексту на комп’ютері;
- підготовка наочних матеріалів для захисту,
презентації
|
- друкована робота;
- плакати наочних графіків, таблиць та презентації
|
|
Підготовка виступу учня
|
- підготовка виступу;
- репетиція виступу
|
- виступ
|
Немає коментарів:
Дописати коментар