Сучасна освіта
вимагає формування особистості , яка вміє
вчитися самостійно. А це неможливо без пошуково - дослідницької
діяльності.
Пізнавальні
конфлікти, які виникають в процесі дослідження, підводять учнів до необхідності
збору, аналізу і узагальнення даних, до висунення і перевірки гіпотез.
Застосування дослідницького підходу в навчанні спрямоване на становлення в
школярів досвіду самостійного пошуку нових знань і використання їх в умовах
творчості.
На думку дослідниці
М.О.Князян, дослідницькою діяльністю називають один із видів творчої діяльності
учнів, що характеризується рядом особливостей:
1.
Дослідницька
діяльність пов’язана з розв’язанням учнями творчих завдань.
2. Дослідницька
діяльність обов’язково повинна проходити
під керівництвом спеціаліста.
3. Головним
є отримання нових знань. Завдання повинні
бути посильні для учнів.
4. Дослідницькою
діяльністю можуть займатися всі
учні: і ті, які мають високий рівень підготовки, і ті, які мають середній рівень.
Навчально-дослідницька
діяльність учнів
– це такий вид навчально-пізнавальної роботи
творчого характеру, який націлений на пошук,
вивчення й пояснення фактів та явищ дійсності
з метою набуття й систематизації суб’єктивно нових знань про них.
Провідні функції навчально-дослідницької
діяльності (згідно з концепцією проблемно-розвивального навчання):
Ø забезпечення творчого шляху засвоєння знань,
Ø активізація мисленнєвої діяльності учнів,
Ø розвиток інтелектуально-пізнавальних
мотивів навчання,
Ø формування
початкового рівня опанування методами дослідницької
роботи, вдосконалення дослідницьких умінь, творчих здібностей учнів.
Основні принципи навчально-дослідницької
діяльності:
Ø інтегральність – об’єднання і взаємовплив навчальної і дослідницької
діяльності учнів, коли досвід і навички безпосередньо впливають на успішність
учнів;
Ø неперервність
– процес довготривалого навчання
і виховання, що проявляється перш за все
у творчому об’єднанні учнів та їх
керівників;
Ø міжпредметні
зв’язки – дослідження будь-якої проблеми вимагає знання досліджуваного
предмета та широку ерудицію в різних галузях
знань.
Формування
навчально-дослідницьких умінь можна
здійснювати поелементно.
Процес
навчання складається з ряду послідовних дій.
1. Створення
позитивної мотивації навчально-дослідницької діяльності.
2. Ознайомлення
зі змістом, структурою навчально-дослідницького вміння та його значенням.
3. Навчання
виконання окремих дій і формування вміння в цілому.
4. Вправи
на застосування вмінь.
5. Застосування
вмінь у нових умовах.
Організація навчально-дослідницької
діяльності учнів
Процес
роботи над дослідженням поділяється на три основні етапи:
І
етап – підготовчий;
ІІ
етап – робота над змістом;
ІІІ
етап – заключний.
Перший
етап починається з:
визначення
теми, методів, об’єкта і предмета
дослідження;
формулювання
мети, задач і гіпотези;
ознайомлення
з літературними джерелами.
Другий
етап. На цьому етапі учень складає орієнтовний план, у який згодом можуть бути
внесені певні корективи, знайомиться із структурою науково-дослідницької
роботи.
Третій
етап – заключний. Він передбачає написання учнем вступу та висновків до
наукової роботи, оформлення списку літератури та додатків, редагування тексту,
його доопрацювання з урахуванням зауважень наукового керівника, підготовка
роботи до захисту.
Висновки
Вивчення біології та екології забезпечує внутрішню
потребу школяра в дослідній діяльності.
Дослідницькі компетенції формуються в процесі урочної та
позаурочної роботи.
Школяр сам обирає форму свого залучення до дослідної
діяльності відповідно до своїх потреб.
Учитель організовує творчий процес, розвиває
дослідницький потенціал, психологічно готує юних дослідників; учить їх боротися
з труднощами, знаходити успіх у самому процесі дослідження.
Засвоєння навчального матеріалу й формування
навчально-дослідницьких умінь – єдиний творчий процес. Чим вищий рівень
сформованості навчально-дослідницьких умінь, тим ґрунтовніші знання учнів і
більший інтерес до навчально-дослідницької діяльності.
Урахування всіх особливостей організації
науково-дослідної роботи забезпечує формування творчої особистості з достатнім
рівнем дослідницьких компетенцій та потребою в інтелектуальному
самовдосконаленні, дає змогу побачити перспективу особистісного розвитку,
поглибити потребу в науковому пізнанні й дослідництві.
Орієнтовний
календарний план підготовки
наукової
роботи учнів
№ п/п
|
Етапи роботи
|
Зміст роботи
|
Результат
|
1.
|
Формування вміння працювати з бібліотечним каталогом
|
- ознайомлення з тематичним
каталогом бібліотеки;
- ознайомлення з каталогом статей
та публікацій у періодичних виданнях
|
-
формування навичок інформації;
-
знайомство з видами наукових робіт
|
2.
|
Вибір теми
|
- огляд учнем літератури з
декількох тем із метою визначення кола його інтересів;
- остаточний вибір теми та її
формулювання
|
-
створення учнями власного списку літератури, яка наявна у бібліотеці (наукові
джерела інформації за темами);
- вибір
теми
|
3.
|
Розробка плану досліджень
|
- визначення кола питань, які
необхідно висвітлити у науковій роботі;
- формування списку досліджень,
які необхідно провести;
- визначення кола організацій,
підприємств, які можуть надати інформацію за темою роботи;
- визначення строків проведення
певних досліджень та збору інформації
|
- план
досліджень;
- список
організацій, які необхідно відвідати;
- план
збору інформації
|
4.
|
Проведення досліджень
|
- збір інформації за планом
|
-
інформація за планом
|
5.
|
Аналіз даних
|
- аналіз зібраної інформації;
- визначення питань, які необхідно
визначити додатково
|
-
формулювання проблемних питань роботи
|
6.
|
Розробка кінцевого плану тексту наукової роботи
|
- формулювання назв розділів
роботи
|
- план
роботи
|
7.
|
Написання чернетки роботи
|
- написання чернетки кінцевого
тексту роботи
|
-
чернетка роботи
|
8.
|
Перевірка роботи
|
- вичитка тексту керівником
|
-
виправлений текст роботи
|
9.
|
Друк роботи
|
- набір тексту на комп’ютері;
- підготовка наочних матеріалів
для захисту, презентації
|
-
друкована робота;
-
плакати наочних графіків, таблиць та презентації
|
10.
|
Підготовка виступу учня
|
-
підготовка виступу;
-
репетиція виступу
|
- виступ
|
Немає коментарів:
Дописати коментар