понеділок, березня 05, 2018

Тема: Земноводні. Загальна характеристика класу. Спосіб життя і будова тіла. Лабораторна робота «Порівняння скелетів земноводних та риб».

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ




Урок 
Тема: Земноводні. Загальна характеристика класу. Спосіб життя і будова тіла. Лабораторна робота «Порівняння скелетів земноводних та риб».
Мета: ознайомитись з особливостями зовнішньої будови та способом життя земноводних; вивчити будову та покриви тіла, опорно – рухову систему; визначити риси ускладнення земноводних порівняно з рибами; розвивати вміння самостійно працювати з текстом та малюнками підручника; прищеплювати любов до живої природи, формувати науковий підхід до її пізнання.
Обладнання та матеріали: таблиці, малюнки, фотографії, які ілюструють зовнішню будову та скелет.
Терміни та поняття: Земноводні, заціпеніння, повіки, мигальна перетинка, барабанна перетинка, резонатори, ноги, стегно, гомілка, лапка, плавальна перетинка, плече, передпліччя, кисть, крижовий відділ, хвостова кістка, пояси кінцівок, плечовий пояс, груднина, ключиця, вороняча кістка, лопатка, тазовий пояс, тазові кістки.
Хід уроку.
                Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосовувати знання.
Аристотель
(Виконання експрес – тестів).
1. До хрящових риб належать:
а) манта; б) осетер; в) лящ; г) горбуша; д) катран.
2. Людиною штучно розводяться:
а) короп; б) латимерія; в) тріска; г) оселедець; д) щука.
3. Плавального міхура не мають:
а) карась; б) горбуша; в) акула; г) скат; д) лосось.
4. Яке серце у риб:
а) трубчасте; б) двокамерне; в) трикамерне; г) відсутнє.
5. Прохідними рибами є:
а) річковий окунь; б) атлантичний осетер;
в) короп; г) горбуша; д) скат-хвостокіл.
 2.Мотивація  навчальної  діяльності  учнів.
*Сьогодні ми розглянемо тварин, які в дорослому стані живуть на суші та дихають легенями, а їх личинки у воді та мають зябра;
*Деякі є настільки ядовиті, що можуть вбити людину (наприклад, дереволаз );
*Вважаються делікатесами та подаються як «коронна страва» в ресторанах;
*Виводять «серенади», які чути на великих відстанях;
*Здатні турбуватися про потомство.
Це, звісно,  Земноводні          ( Амфібії).
3. Сприйняття та засвоєння нового  матеріалу. 
Відгадування загадки
А це що за поплигуша, що живе в воді й на суші,
Кожна скривлена нога,
І не ходить, а плига,
Ще й слизька, вирячкувата та до того ще й горбата,
Рот широкий, аж до вух, ловить комарів та мух ?                  (Жаба)

       Ця загадка дала нам підказку про будову та життєдіяльність земноводних.
    Земноводні - це тварини, які в дорослому стані здебільшого поширені на суходолі, проте  їхнє розмноження і розвиток відбуваються у воді. Дорослі земноводні дихають за допомогою легенів і через шкіру, а їхні личинки та деякі дорослі особини - за допомогою зябер. Клас Земноводні, або Амфібії, налічує близько 4 тис. сучасних видів (в Україні- 17).                                                                                     
     Особливості будови та покривів. Тіло земноводних, як і риб, складається з голови, тулуба й хвоста (мал.1). Але в жаб, ропух і деяких інших представників цього класу хвостовий відділ не виражений. Шкіра гола, без лусок. У ній є багато залоз, які виділяють слиз. Цей слиз зволожує поверхню тіла й полегшує газообмін через шкіру, захищає тварин від проникнення хвороботворних мікроорганізмів. А в деяких видів (саламандри плямистої, кумок, деяких видів ропух) у шкірі є отруйні залози, тому їхній слиз містить отруйні сполуки, що захищає цих тварин від нападу хижаків.
Голова жаби плеската й широка. Є великий рот з ледь помітними зубами, очі з повіками (нижня – прозора, верхня –шкіряста), мигальна перетинка, яка закриває око. За очима  є барабанні перетинки та спеціальні голосові пухирі – резонатори (у самців).
Тулуб короткий і широкий, шия та хвіст відсутні. Дві пари ніг (задні довші за передні). Задні кінцівки складаються з трьох відділів:стегна, гомілки, стопи. Стопа має 5 пальців, з’єднаних між собою плавальною перетинкою. Передні кінцівки мають теж 3 відділи, але кисть жаби – 4 пальці.
 Скелет земноводних  складніший, ніж у риб (мал.2). Хребет поділений                                                                                                   
на шийний (1 хребець), тулубовий (9 хребців), крижовий (1хребець) відділи. Єдиний шийний хребець  з’єднує  голову з тулубом. Тому рухливість голови у цих  тварин  обмежена. Жаба не має ребер.
 Череп переважно хрящовий.                 
    Скелет кінцівок включає кістки вільних кінцівок (передніх і задніх) та їхніх поясів. Він має типову для наземних хребетних тварин будову. Передню кінцівку утворюють кістки плеча, передпліччя та кисті.
 Пояс передніх кінцівок (плечовий пояс) складається з парних кісток: лопаток, воронячих кісток і ключиць. У місці сполучення воронячих кісток приєднується грудина. Задня кінцівка складається з кісток стегна, гомілки та стопи.
 Пояс задніх кінцівок утворений трьома парами зрослих між собою кісток.     Кінцівки закінчуються пальцями (переважно   п'ятьма).
     Мускулатура. У земноводних найкраще розвинені м'язи кінцівок та їхніх поясів. М'язи земноводних поділяються на групи, що виконують спільні функції (наприклад, м'язи, що згинають кінцівки, або м'язи, які розгинають кінцівки).
4. Рефлексія. Виконання лабораторної роботи №12 «Порівняння скелетів земноводних та риб» ( у робочому зошиті ).
5.Корекція знань.
* Які відмінності у будові скелета земноводних та риб?
- Хрящовий череп, що складається з меншої кількості кісток;
- Скелет міцніший як   у риб, оскільки підтримується тіло на суходолі;
- Є шийний хребець і голова рухомо з’ єднується з хребтом;
- З’ являються п’ ятипалі кінцівки;
- Розвиваються пояси, які дають опору кінцівкам.
6. Підсумок уроку.  Гра «Мікрофон».                                                         
7.Домашнє завдання:
Вивчити параграф .....; 

Немає коментарів:

Дописати коментар