Сторінки

20.11.16

Урок на тему: Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

Урок на тему:
Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

Мета: розширити знання учнів про будову і життєдіяльність одноклітинних тварин, їхню різноманітність; сформувати знання про паразитичних одноклітинних, досягнення біологічної науки у боротьбі з ними; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати екологічну культуру.

Очікувані результати: учні наводять приклади одноклітинних тварин — паразитів людини; розпізнають їх на малюнках; характеризують засоби профілактики захворювань, які спричинюються одноклітинними тваринами; застосовують знання для дотримання правил особистої гігієни, що захищають від зараження паразитичними одноклітинними тваринами.

Обладнання та матеріали:відеофрагменти, таблиці, картки, малюнки, презентація.

Тип уроку: комбінований.

1. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.
2.2. «Так — ні».
Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.
1. Органами руху  інфузорії-туфельки є несправжні ніжки.
2. Велике ядро інфузорії-туфельки відповідає за обмін речовин, а генеративне — за поділ.
3. Скоротлива вакуоля забезпечує рух одноклітинних тварин.
4. Амеба звичайна рухається за допомогою псевдоніжок.
5. Під час поглинання розчинених у воді речовин утворюється травна вакуоля.
6.У інфузорії-туфельки дві скоротливі вакуолі.
7. Тип живлення амеби називається гетеротрофним.
8. Поділ клітини навпіл  належить до статевого розмноження.
9. За несприятливих умов середовища одноклітинні тварини утворюють цисту.
10. Стала форма клітини характерна для всіх одноклітинних тварин.

Відповіді:

(Проведення взаємоперевірки.)

2.3. Конкурс сенканів на теми «Амеба», «Інфузорія», «Евглена» (частина домашнього завдання).

 2.4. Скласти діаграму Вена «Прісноводні одноклітинні тварини».



У лівому колі учні записують ознаки, притаманні тільки інфузорії-туфельці, у правому — евглені зеленій, у верхньому — амебі протей. У середній частині, яка утворена перекриванням трьох кіл, учні записують спільні ознаки всіх трьох організмів. У місцях перекривання сусідніх кіл учні записують спільні ознаки відповідних організмів.

2.5. «Установи послідовність».

1. Установити правильну послідовність процесів під час травлення в інфузорії-туфельки:
А видалення неперетравлених решток через порошицю
Б утворення травної вакуолі
В потрапляння їжі через клітинний рот до клітини
Г перетравлювання їжі в травній вакуолі
Відповідь: 1 — В, 2 — Б, 3 — Г, 4 — А.

2. Установити послідовність етапів процесу нестатевого розмноження амеби протея:
А поділ цитоплазми
Б утворення двух дочірніх клітин
В подвоєння органел
Г поділ ядра
Відповідь: 1 — Г, 2 — В, 3 — А, 4 — Б.


3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя
ВІДЕО про сонну хворобу
Найвідомішою із джгутикових — паразитів людини є трипаносома, збудник сонної хвороби. Із розповіді людини, яка була свідком розвитку цієї хвороби: «Вожді племен у жаркій Африці точно знають, що запалення шийних залоз є першими ознаками тяжкого захворювання. Вони охоче дають дозвіл здоровим ще чоловікам, але з ознаками цього захворювання, вербуватися в носії караванів, щоб ті не стали тягарем для села і пішли з нього. Для людей, які захворіли, настає час страждань. Хвороба починається з переміжної пропасниці. У залозах тих, хто захворів, або в їхній крові можна виявити трипаносом. Багато їх проникає і в мозок. Тут хвороба переходить у свою найсерйознішу стадію. То тут, то там на тілі хворого виникають пухлини, людина швидко худне… Невдовзі вона настільки слабшає, що вже не може встояти на ногах, і після багатьох місяців хвороби помирає» (Є. Мартіні).
Крім трипаносом, існує значна кількість найпростіших — паразитів людини, тварин та рослин. Деяких з них ми сьогодні розглянемо на уроці.

Повідомлення теми уроку.
Хвороби людини, що викликаються одноклітинними тваринами

Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

розширити знання учнів про будову і життєдіяльність одноклітинних тварин, їхню різноманітність; сформувати знання про паразитичних одноклітинних, досягнення біологічної науки у боротьбі з ними; розвивати вміння порівнювати, аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки; формувати екологічну культуру.

В зошитах на с.24 записуємо тему уроку.
Відкриваємо підручник на с.54 параграф 14.

4. Вивчення нового матеріалу
План пояснення нового матеріалу
Паразитичні одноклітинні тварини. (Розповідь учителя, повідомлення учнів, бесіда, заповнення таблиці.)
Паразитичні одноклітинні можуть потрапляти до організму людини та багатьох видів тварин, призводячи до тяжких захворювань. Про одну з таких хвороб ми сьогодні вже згадували — сонна хвороба.
ВІДЕО про дизентерійну амебу
Повідомлення учня- робота з підручником стор. 53
Дизентерійна амеба
Дизентерійна амеба є збудником тяжкого захворювання — амебної дизентерії, або амебіазу. Дизентерійна амеба зазвичай мешкає в просвіті кишечнику людини. Там вона живиться бактеріями і жодної шкоди організму хазяїна не завдає. Проте за певних умов дизентерійна амеба може проникнути в стінки кишечнику, руйнуючи його клітини та споживаючи еритроцити (клітини крові). Це призводить до утворення виразок на стінках кишечнику та кривавого проносу. Назовні цисти паразита виходять разом із каловими масами.

Запитання до учнів:
— Як цисти амеби дизентерійної можуть потрапити до організму людини?
Очікувані відповіді учнів:
В організм іншої людини цисти можуть потрапити із сирою водою, немитими фруктами та овочами.

Розповідь учителя
Одним з найнебезпечніших захворювань людини є малярія. Її збудник — малярійний плазмодій, який переноситься малярійним комаром від хворої людини до здорової.
ВІДЕО
Повідомлення учня- робота з підручником стор.53-54
Малярія, або переміжна пропасниця,— одна з найважчих і досить поширених хвороб людини. Так, в Індії число захворювань на малярію доходить до кількох мільйонів осіб на рік, причому хвороба часто закінчується смертю. Малярія проявляється в сильних нападах пропасниці з високою температурою — до 40–41 °С. Приступи повторюються через дві доби на третю або через три на четверту, з кожним разом усе більше посилюються і дуже виснажують організм людини. Цю хворобу в давнину називали «болотяною пропасницею», оскільки частіше захворювання на малярію спостерігалися в місцях, багатих на болота і стоячі водойми. Справжніх причин захворювання не знали і тому помилково вважали, що воно спричиняється шкідливими випаровуваннями боліт.
Проте завдяки дослідженням учених були з’ясовані причини виникнення малярії, а також способи її поширення.
Виявилося, що малярію викликає крихітний паразит. При укусі малярійного комара з його слиною у кров здорової людини потрапляють рухливі клітини малярійного плазмодія. Ці клітини спочатку проникають до клітин печінки людини, де відбувається перше нестатеве розмноження паразита. Далі він вражає клітини крові — еритроцити. В еритроцитах малярійний плазмодій живиться, росте і знову розмножується нестатевим способом. Під час виходу малярійних плазмодіїв зі зруйнованої кров’яної клітини і відбуваються напади малярії. Це пояснюється тим, що при цьому в кров потрапляють отруйні речовини, які виділяються паразитами. З кожним нападом збільшується кількість паразитів у крові людини і руйнується все більша кількість еритроцитів. Це призводить до сильного недокрів’я і виснаження організму людини.
Статевим способом малярійний плазмодій розмножується в організмі самки малярійного комара, куди потрапляє під час укусу разом з кров’ю хворої людини.

Це цікаво!
З історії відомо, що все Античне Середземномор’я перебувало в полоні малярії. У самому Римі деякі імператори залишали місто в малярійний сезон року. На території Стародавньої Греції малярія спустошувала цілі міста. За свідченням авторитетних учених, від малярії загинули Александр Македонський, римський імператор Траян, пророк Мухамед та багато інших відомих історичних осіб.

Завдання для учнів:
— Запропонуйте засоби боротьби з малярійним комаром.
Очікувані відповіді учнів:
Одним із засобів боротьби з малярійним комаром є висушування боліт, що дають притулок його личинкам, або отруєння чи нафтування таких водойм.
ЗАПОВНЕННЯ ТАБЛИЦІ

Заповнення таблиці




5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Мозковий штурм:
Чому організми, які перші зявилися на нашій планеті, не могли бути паразитами?

5.2. «Упізнай тварину».
1. _____________ (Малярійний плазмодій.)
— розмножується в клітинах крові, спричиняючи їх руйнування;
— хворобу називають «болотяною пропасницею»;
— основний захід профілактики — боротьба з переносником.
2. ____________ (Амеба дизентерійна.)
— має небагато коротких, широких псевдоніжок;
— живе в товстому кишечнику людини;
— спричиняє в людини тяжке захворювання.

5.3. Виконання тестових завдань.
Вибрати одну або декілька правильних відповідей.
1. Які одноклітинні тварини спричиняють захворювання людини?
А евглена зелена В інфузорія-туфелька
Б дизентерійна амеба Г трипаносома
2. Збудниками якої з названих хвороб є одноклітинні тварини?
А малярія В чума
Б холера Г стригучий лишай
3. Паразитичний спосіб життя веде:
А форамініфера В амеба протей
Б евглена зелена             Г малярійний плазмодій
4. Яких заходів профілактики слід дотримуватися, щоб не захворіти на дизентерію?
А овочі й фрукти мити в посудині
Б овочі й фрукти мити під проточною водою
В перед їдою та після відвідування туалету мити руки
Г знищувати комарів
Д оберігати воду і продукти харчування від мух та інших джерел забруднення

Відповіді: 1 — Б, Г; 2 — А; 3 — Г; 4 — Б, Г, Д.

6. Підбиття підсумків уроку
Що нового дізналися на уроці?
Як будете застосовувати цю нову інформацію?
С. 55 в підручнику-життєва ситуація

7. Домашнє завдання
7.1. Завдання для всього класу.
Підручник  вивчити параграф 14
Скласти сенкани до назв хвороб “дизентерія” та “малярія”

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.
Підготувати повідомлення про евглену зелену, хлорелу та хламідомонаду.

Немає коментарів:

Дописати коментар