Сторінки

31.08.19

Про особливості викладання біології і екології в 11 класі

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ


Про особливості викладання біології і екології в 11 класі




Навчання біології і екології  в 11 класі у 2019/2020 навчальному роціздійснюватиметься за такиминавчальними програмами:
біологія і екологія10-11 класи Рівень стандартузатверджена наказомМіністерства освіти і науки України  № 1407 від 23.10.2017 р.;


      - біологія і екологія. 10-11 класи(Профільний рівень), затверджена наказом  Міністерства освіти і науки України  № 1407 від 23.10.2017 р..
            Програми навчального предмета „Біологія і екологія” розроблені на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням змісту кваліфікаційних рівнів згідно Національної рамки кваліфікацій (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р., № 1341), Концепції екологічної освіти України (Затверджено Рішенням Колегії МОН України від 20.12.01 р.,
№ 13/6-19) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (Розпорядження Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р., №988).
            Навчальний предмет «Біологія і екологія»  завершує природознавчий цикл загальної середньої освіти і покликаний сформувати у випускників ключові компетентності, які забезпечують  концептуальні знання, осмислені уміння, сформовані навички, усвідомлені ставлення, які вони будуть реалізовувати у своїй майбутній діяльності. Базовим поняттям предмету є неперервність життя та його нерозривний зв'язок з довкіллям. Навчання біології і екології спрямоване на забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у відповідності з їхнімиіндивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність, встановлення наступності між загальною середньою і професійною освітою, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального та культурного потенціалу як найвищої цінності нації.  
              Відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої  освіти IIІ ступеня, затвердженої наказом МОН України від 20.04.2018 № 408, предмет «Біологія і екологія» у 11 класі вивчається: на рівні стандарту - 2 години на тиждень; на профільному рівні - 5 годин на тиждень.
Програма дає право вчителю творчо підходити до реалізації її змісту, добирати об'єкти для вивчення та включати в зміст освіти приклади зі свого регіону, змінювати послідовність вивчення окремих питань у межах теми.Кількість годин на вивчення теми єорієнтовною і може бути змінена.  
          Зміст програми з біології і екології в 11 класі є логічним продовженням курсу біології основної школи у формуванні природничо-наукової компетентності учнів і спрямований на задоволення освітніх потреб відповідно до обраного рівня освіти: стандарту або профільного. Спільним у меті навчання на різних рівнях є формування системи знань про основні властивості живих систем, формування предметної та методологічної компетентностей. І на профільному рівні і на рівні стандарту вивчаються однакові теми. Однак на профільному рівні предмет вивчається поглиблено і передбачає більш повне опанування понять, законів, теорій; використання +інноваційних технологій навчання; організації практичної, дослідницької та проектної діяльності учнів; забезпечує також прикладне спрямування їх у різних сферах діяльності, у  тому числі і професійну орієнтацію учнів на майбутню діяльність, яка користується попитом на ринку праці.
  Навчальний матеріал у програмі 11 класу структуровано за темами: «Адаптації», «Біологічні основи здорового способу життя», «Екологія», «Сталий розвиток та раціональне природокористування», «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології».  Зміст теми «Адаптації» спрямований на формування у школярів розуміння значення формування адаптацій у організмів на різних рівнях організації життя, уміння визначати ступінь адаптованості організмів до середовища мешкання, робити висновки про значення власного адаптивного потенціалу, його залежність від занять фізичною культурою, дотримання здорового способу життя. Тема «Біологічні основи здорового способу життя»включена в зміст курсу біології 10-11 класу з метою реалізації Державного стандарту у частині компоненту «Здоров’я». Місце вивчення цієї теми у структурі курсу визначає вчитель. Під час вивчення теми  поглиблюються знання учнів отримані на уроках з основ здоров’я про основні поняття:здоров’я, здоровий спосіб життя,інфекційні та неінфекційні захворювання, їх профілактика.Оскільки чинники і засади здорового способу життя вивчались на уроках курсу «Основи здоров’я»,  під час розгляду цієї теми потрібно звертати увагу саме на біологічні основи тих чи тих дій, а також максимально залучати вже наявні знання і досвід учнів з цієї теми (учні можуть проводити уроки у себе в класі чи в молодших класах, готувати цікаві проекти про різні аспекти здоров’я, проводити акції в школі, створювати мозкові мапи тощо). Під час вивчення питань у сфері репродуктивного здоров’я  доцільно проаналізувати ефективність різних методів контрацепції, здатність їх захищати від інфікування ІПСШ, а не лише назвати їх. Плануючи вивчення теми доцільно  передбачити достатню кількість навчальних годин на вивчення питань щодо функціонування імунної системи, імунокорекції, імунотерапії, які раніше не розглядались в курсі шкільної біології. Не варто приділяти багато уваги кількісним характеристикам впливу на здоров’я різних груп чинників, оскільки у різних джерелах вони значно різняться. Важливо зосередитися здебільшого на ціннісному компоненті очікуваних результатів навчальної діяльності: зорієнтувати учнів на усвідомлення важливості рухової активності, раціонального харчування та особистої гігієни для збереження здоров’я і профілактики різних захворю­вань. Окремою лінієюмає проходити формування негативного ставлення до куріння, вживання психоактивних речовин, як фактора емоційного благополуччя для здоров’я і професійного успіху. Головне завдання теми полягає в тому, щоб досягти позитивних змін у ставленнях і намірах випускників щодо власного здоров’я.
 Згідно з Концепцією «Нова українська школа» однією з ключових компетентностей випускника школи є екологічна грамотність, тобто «уміння розумно та раціонально користуватися природними ресурсами в рамках збалансованого розвитку, усвідомлення ролі навколишнього середовища для життя і здоров`я людини».  При вивченні теми «Екологія» і теми «Сталий розвиток та раціональне природокористування» необхідно акцентувати увагу на формуванні умінь старшокласників встановлювати причинно-наслідкові зв'язки між процесами та наслідками, розуміння наслідків забруднення довкілля. Спираючись на базові біологічні та екологічні знання старшокласників учителю важливо націлити учнів на розуміння основних принципів збалансованого розвитку людства – забезпечення діалектичного взаємозв`язку між поведінкою і цінностями особистості, активності суб`єкта і мотивації до діяльності, єдності з життям.
Зміст теми «Екологія» є розширенням подібної теми курсу 9-го класу, тож варто актуалізувати і використовувати наявні знання школярів. Новим у цій темі є поняття про зв`язки між популяціями в екосистемі (трофічні, топічні тощо), чому треба приділити додаткову увагу.
Розглядаючи тему «Сталий розвиток та раціональне природокористування» найкраще зосередитись на локальних змінах, які можуть здійснити учні у своєму житті та їх впливі на глобальну екологічну ситуацію («думай – глобально, дій – локально»): майбутнє в руках у кожного. Варто приділяти якомога більшу увагу екологічним проблемам України та можливим шляхам їх вирішення – що мусимо робити вже зараз. Не варто дуже  детально розбиратися у критеріях забруднення довкілля та його якості, буде достатньо знання про основні характеристики різних критеріїв і розуміння їх штучного характеру (вони визначені людиною). Потрібно зосередити увагу на глобальних змінах клімату на противагу поняттю про глобальне потепління – перший процес є наслідком другого, однак потепління проявляється не у всіх регіонах і неоднаково у різних, тож варто пояснити чому поняття «зміна клімату» є кращим за «глобальне потепління».  При підготовці і проведенні уроку про екологічну політику в Україні й світі, а також громадянську активність у цій сфері найкраще залучити учнів для висвітлення цих питань – це зробить урок більш інтерактивним і цікавим.
Завершується вивчення курсу темою  «Застосування результатів біологічних досліджень у медицині, селекції та біотехнології». Виклад сучасних аспектів репродуктивної медицини, клітинної і тканинної інженерії, трансплантології, генної інженерії людини та біотехнології потребують набуття викладачем сучасних актуальних знань, ґрунтовних відомостей про останні досягнення в цих галузях. Важливо обговорити з учнями біоетичні та безпекові проблеми репродуктивної медицини та генної модифікації людини, особливо у світлі останніх повідомлень про редагування геномів людських ембріонів. Новою темою у цьому розділі є поняття про біологічну безпеку й біологічну зброю, під час вивчення якої варто зосередити увагу на без пекових аспектах біологічних досліджень, робіт  з біологічними об`єктами і створення ГМО, а також обговорити неконтрольовані небезпеки, що постають під час використання біологічної зброї. Задання теми – формування усвідомленого ставлення молоді до досягнень сучасної біології, розміння, що принципи збалансованого розвитку обов`язково поєднуються з такими загальнолюдськими моральними принципами, як справедливість, відповідальність перед теперішніми і майбутніми поколіннями. 
Змістова частина програми є похідною очікуваних результатів навчання. У ній відображені елементи змісту, які забезпечують формування компетентностей і наскрізні змістові лінії.
      У кожній темі навчальної програми визначено предметний зміст, що розкриває спільні  для всіх навчальних предметів  наскрізні змістові лінії: "Екологічна безпека та сталий розвиток", "Громадянська відповідальність", "Здоров'я і безпека","Підприємливість та фінансова грамотність".
      Практична частина програми включає три практичні роботи: «Визначення ознак адаптованості різних організмів до середовища існування», «Розробка рекомендацій щодо профілактики захворювань», «Оцінка екологічного стану свого регіону» та проекти: «Особиста програма зміцнення здоров'я», «Дослідження особливостей структури місцевих екосистем», «Клонування організмів», «Нанотехнології в біології», «Трансгенні організми: за і проти».
Виконання освітніх проектів передбачає інтегровану дослідницьку, творчу діяльність учнів, спрямовану на отримання самостійних результатів під керівництвом учителя.   Учитель здійснює управління такою діяльністю і спонукає до пошукової діяльності старшокласників, допомагає, при необхідності,  у визначенні мети, завдань навчального проекту, орієнтовних методів і прийомів дослідницької діяльності та пошуку інформації для розв’язання окремих навчально-пізнавальних завдань. Учні самостійно або разом із учителем обирають форму презентації, захисту отриманих результатів. Оцінювання проектної діяльності здійснюється індивідуально, за довільною системою. Слід зазначити, що дослідно-проектна діяльність є одним із ефективних засобів формування компетентностей.
Звертаємо увагу, що наказом Міністерства освіти і науки України від 20.12.2018 № 1426 затверджено програму, за якою починаючи з 2020 року буде проводитися зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання з біології, здобутих на основі повної загальної середньої освіти.
 Освітній процес рекомендується базувати на компетентнісно орієнтованих завданнях з використанням сучасних освітніх технологій. До прикладу, матеріали щодо досвіду вивчення еволюційної біології у школах Європи постійно публікуються у європейському журналі для учителів природничих дисциплін «Science in school». Тут можна знайти цікавий досвід учителів, зокрема щодо складання філогенетичних схем, а також наукові статті з проблем еволюційної біології (Barker JohnPhilip Judith /Phylogenetics of man-made objects:simulating evolution in the classroom //Science in school. – 2013. - № 27. – P. 27 – 31). Важливо, що детальні методичні рекомендації щодо проведення уроків з еволюційної біології розробляються в університетських лабораторіях. Вони мають глибоку наукову базу. Окремо пропонуються матеріали для учнів і методичні розробки для вчителів з відповідними поясненнями і чіткими порадами для ефективного використання на уроках. Запропоновані завдання – це цілісні методичні комплекси з організації діяльності учнів на уроці. Усі розробки спрямовані на формування в учнів і вчителів критичного мислення і глибокого розуміння еволюційних процесів. Тож в Україні нам варто долучитися і використовувати цінні освітні ресурси, що розроблені в інших країнах:
Evolution: DNA and the Unity of Life / [Електронний ресурс.] – Режимдоступу:https://teach.genetics.utah.edu/content/evolution/ 
Teacher Guide Same or Different Species?    – Режим доступу:https://teach.genetics.utah.edu/content/evolution/speciation/same-or-different-species_TG.pdf
Освітній ресурс Медичного інституту Говарда Г’юза – Режим доступу:https://www.hhmi.org/biointeractive
Pedigrees and the Inheritance of Lactose Intolerance. - [Електроннийресурс.] – Режим доступу:https://www.hhmi.org/biointeractive/pedigrees-and-inheritance-lactose-intolerance

Немає коментарів:

Дописати коментар