Сторінки

28.07.19

7 клас КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ З БІОЛОГІЇ

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ


Календарно-тематичне планування з біології
Укладено відповідно до Навчальної програми з біології для 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів (оновленої), затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
 Програму розміщено на офіційному веб-сайті МОН України [http://mon.gov.ua/activity/education/zagalnaserednya/navchalni-programi-5-9- klas2017.html];

Програму розроблено на підставі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 23. 11. 2011 р. № 1392) з урахуванням Державного стандарту початкової загальної освіти (Постанова Кабінету Міністрів України від 20. 04. 2011 р. №  462) та відповідно до положень «Концепції Нової української школи» (2016 р.).
Біологія,   7 клас
(70 годин – 2 години на тиждень, , із них  6 годин – резервних)
п/п
Дата
план
Дата
факт
Зміст уроку
Демонстрація, лабораторні дослідження
Примітки
1

2
3
4
5
Вступ (4 год)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
розпізнає: клітини, тканини, органи, системи органів тварин;
описує: будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції;
характеризує:типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
порівнює:клітини тварин, рослин, грибів
оперує термінами:тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організм
називає:середовища існування тварин; прояви життєдіяльності тварин;ознаки тваринної клітини;
- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;
пояснює:відмінності тварин від рослин та грибів
висловлює судження:
- щодо значення знань про тварин у природі та житті людини
Наскрізні змістові лінії
Підприємливість і фінансова грамотність
(орієнтує на практичне використання тварин у фермерському господарстві, розвиток лідерських ініціатив)
уроку
Дата
план
Дата
факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки
1


Вступ
Основні відмінності тварин від рослин та грибів.

Демонстрування: опудал, вологих препаратів, колекцій зображень тварин
§1,4;с.5-6,с.284-286;
2


Особливості живлення  тварин.

§2
3


Будова тваринної клітини
Демонстрування: зображень (у тому числі електронних)
§3,с.15,17
4


Тканини, органи та системи органів.

Демонстрування: колекцій зображень
§3,с.16
Тема 1. Різноманітність тварин (орієнтовно 26 год)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
розпізнає: тварин на зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин);
характеризує: пристосування тварин до життя у воді; пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування тварин до життя у ґрунті; пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих);
установлює зв’язок між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
оперує термінами:вид, безхребетні, хордові
називає:середовища існування та способи життя тварин; особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів;рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:тварин зазначених груп; видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
висловлює судження:
- щодо різноманітності тварин, їх ролі у природі та значення в житті людини;
- щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
виявляє: ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок:особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя
Наскрізні змістові лінії
Здоров’я і безпека
(орієнтує на формування у школярів ціннісного ставлення до власного здоров’я)
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
уроку
Дата
План
Дата
Факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки
5


Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).

§5,6,с.28,32
6


Кишковопорожнинні. Особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини 

§7,8
7


Кільчасті черви. Особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини 
Лабораторні  дослідження:
зовнішньої  будови та  руху кільчастих червів
§9,10,11;
ЛРс.43
8


Членистоногі. Загальна характеристика класу.

§12
9


Ракоподібні:особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

§13,14
10


Павукоподібні, особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

§15,16
11


Комахи: особливості будови,   способу життя різноманітність, роль у природі та значення в житті людини

§17,18,19
12


Практична робота1.
Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у комах.
Практична робота1.

§17,ПР 1 с. 76
13


Молюски.

Лабораторні дослідженнябудови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.
§20,21
14


Захист Міні-проектів (за вибором)
Тварини - будівельники.

§15-21
15


Паразитичні безхребетні тварини.

§22
16


Риби: особливості будови,   способу життя, різноманітність

§23,24
17


Риби: роль у природі та значення в житті людини

§25
18


Амфібії. Особливості будови, способу життя.Різноманітність

§26
19


Амфібії. Роль   у природі та значення в житті людини 

§27
20


Рептилії. Особливості будови,   способу життя. Різноманітність

§28
21


Рептилії. Роль  у природі та значення в житті людини 

§29
22


Птахи: особливості будови,   способу життя

§30
23


Птахи:  Різноманітність птахів

§31
24


Птахи: Роль у природі та значення в житті людини 

§31
25


Птахи: Практична  робота2 Виявлення прикладів пристосувань до способу життя різних у птахів
Практична  робота2
§30-31,ПР2,с.136
26


Ссавці. Особливості будови,   способу життя

§32
27


Ссавці. Різноманітність ссавців. Роль ссавців у природі та значення в житті людини 

§33Міні-проект
28


Практична робота 3
Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
Практична робота 3

§23-33,ПР3 с.147
29


Захист Міні-проектів (за вибором)
Тварини рекордсмени. Як утворюються перлини?Зуби ссавців.
Самостійні домашні роботи
§23-33
30


Урок  узагальнення і  контролю знань
Контрольна робота
§§23-33
Тема 2.  Процеси життєдіяльності тварин(16год.)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
розрізняє (на зображеннях): системи органів тварин;типи симетрії тіла тварин;
типи кровоносної системи; типи розвитку тварин;
характеризує: різноманітність травних систем тварин;транспорт речовин у тварин різних груп; радіальну та двобічну симетрії тіла;способи пересування тварин; різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
порівнює:органи та системи органів в різних груп тварин;прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення);
дотримується правил:роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
вдосконалює уміння: порівнювати, робити висновки
оперує термінами:живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає:процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення;
- основні функції крові та типи кровоносних систем;види скелета;
- типи симетрії тіла;органи чуття;
- форми розмноження;статеві клітини;
- типи розвитку;
пояснює:значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму

робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням
і розширенням функцій;
обґрунтовує:
взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження тварин)
№ з/п
Дата
план
Дата
факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки
31


Особливості обміну речовин гетеротрофного організму. Живлення і травлення

§34,35
32


Дихання та газообмін у тварин. Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання.


§36
33


Транспорт речовин  у тварин.   Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції.

§37
34


Практична  робота 4.
Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
Практична  робота 4.

§37,с.162
35


Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.

§38
36


Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин.

§39,40
37


Практична робота№5. Порівняння будови скелетів хребетних тварин.
Практична робота №5.
§39,с.166
38


Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Лабораторні дослідження
особливостей покривів тіла тварин;
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
§41
39


Органи чуття їх значення.

§42
40


Міні-проект Як бачать тварини

§42,міні-проект
41


Нервова система, її значення і розвиток у різних тварин

§43
42


Практична робота №6.
Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях).
Практична робота №6.

§
43


Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.   Статеві клітини та запліднення.

§44
44


Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.

§45
45


Міні-проект (за вибором)
Майстерність маскування.
Міні-проект (за вибором)
Турбота про потомство.
Як тварини визначають напрям руху

Тести на с. 202-203
46


Урок узагальнення і контролю знань з теми: «Процеси життєдіяльності тварин».

§34-45
Тема 3. Поведінка тварин(10год.)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
розпізнає (за описом та відеоматеріалами):
- форми поведінки тварин;
- типи угруповань тварин;
характеризує:
- біологічне значення вродженої та набутої поведінки;
- форми поведінки;
спостерігає та описує:
- поведінку тварин;
планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх
оперує термінами:
- інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- угруповання тварин;
наводить приклади:
- міграцій тварин;
- способів орієнтування тварин;
- використання тваринами знарядь праці;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з віком;
- циклічні зміни поведінки
робить висновок про:
- пристосувальне значення поведінки в житті тварин;
виявляє:
- ціннісне ставлення до тварин
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та ціннісного ставлення до тварин)
уроку
Дата
план
Дата факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки
47


Поведінка тварин, методи її вивчення.
Вроджена і набута поведінка.

§47
48


Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин

§52
49


Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна, соціальна.
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин
§48
50


Практична робота№7. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
Практична робота№7.
§53,с.209
51


Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.

§54
52


Комунікація тварин.
Міні-проект (за вибором):
Як спілкуються тварини

§54
53


Використання тваринами знарядь праці

§50
54


Елементарна розумова діяльність.

§51
55


Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.

§56
56


Урок узагальнення з теми «Поведінка тварин».

§47-56,с.245,тестина с. 246
Тема 4. Організми і середовище існування(6год.)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою та середовищем життя;
визначає:
- роль організмів як компонентів екосистеми
оперує термінами:
- екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України
називає:
- чинники середовища існування;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
- форм співіснування організмів в угрупованнях;
- впливу людини на екосистеми
висловлює судження:
- щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі;
усвідомлює значення:
- етичного ставлення до природи та її охорони;
виявляє:
- ціннісне ставлення до живої природи;
оцінює:
- стан заповідних територій України та свого краю

Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток (орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності, відповідальності за збереження організмів й етичне ставлення до природи та її охорони)
Громадянська відповідальність(орієнтує на формування відповідального члена суспільства, який усвідомлює необхідність збереження природоохоронних об’єктів держави)
№уроку
Дата
план
Дата
факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки

57


Поняття про екосистему та чинники середовища. Ланцюги живлення Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.

§57-59
58


Співіснування організмів в угрупованнях. 

§60
59


Вплив людини та її діяльності на екосистеми.Екологічна етика.

§61
60


Природоохоронні території.
Червона книга України.
Рідкісні види тварин України та свого краю. Види тварин, поширених в Україні та своїй місцевості

§62Міні-проект
Рідкісні види тварин України та свого краю.
61


Урок узагальнення та контролю знань
Контрольна робота
С.274-275
Узагальнення(2год.)
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій)
називає:
- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
- представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом
робить висновок:
- про єдність живої природи
Наскрізні змістові лінії
Екологічна безпека та сталий розвиток
(орієнтує на розвиток у школярів екологічної свідомості, соціальної активності та відповідальності за збереження живої природи
№з/п
Дата
план
Дата
факт
Зміст уроку
Демонстрації, лабораторні дослідження
Примітки
62


Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин — свідчення єдності живої природи

§1-4
63


Міні-проект :
Роль  тварин у природі та значення в житті людини Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.

§5-6
Повторення
64


Види тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб; біологічні особливості паразитичних безхребетних для попередження зараження ними;

§22, §16,§19
65


Заповідні території України

§62
Екскурсії
66-67


Різноманітність тварин свого краю

§61
68-70


Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.

§59
Резервний час – 6 год.
Примітка: домашнє завдання за підручником: СобольВ.І.  Біологія:- Камянець-Подільський: Абетка, 2015.


Немає коментарів:

Дописати коментар