Сторінки

02.11.18

8 клас (2018р) Завдання відбіркового туру міського етапу Всеукраїнської олімпіади юних біологів

ДО НАЙКРАЩОГО УРОКУ ВЧИТЕЛЬ ГОТУЄТЬСЯ ВСЕ ЖИТТЯ





Завдання для 8  кл.                                   
                        Тестові завдання групи А  (одна правильна відповідь).
            Уважно прочитайте наступні запитання. Подумайте, який з запропонованих варіантів відповідей є правильним.   (Кожна відповідь оцінюється -1 бал)
                                                                Бажаємо успіху
1. Підземними видозмінами пагона є:  а) коренеплід;   б) бульба;    в)   кореневище;   г) кореневі бульби.
2. “Квітковий годинник ” який вказує на біоритми рослин запропонував:
а) К. Лінней;    б) М.В. Ломоносов;    в) К.А. Тімірязєв;  г) Ч. Дарвін.
3. Укажіть відділ рослин, до якого належать щитник чоловічий, орляк, сальвінія плаваюча.
а) зелені водорості;    б) папоротеподібні;     в) мохоподібні;  г) покритонасінні
4.   Мертві клітини якого елемента будови стебла   забезпечують висхідний рух речовин у стеблі:   а) флоеми;  б) камбію;  в) епідерми;      г) ксилеми.
5. Назву ,,кропива дводомна» рослина отримала тому, що має:  а) двостатеві квітки на одній рослині;  б) маточкові і тичинкові квітки на одній рослині;  в) маточкові і тичинкові квітки на різних рослинах;  г) двостатеві квітки на різних рослинах.
6.Зазначте правильний опис розмноження та розвитку плазунів :
а) запліднення зовнішнє, розвиток непрямий, у воді;
б) запліднення внутрішнє, розвиток прямий, у яйці;
в) запліднення внутрішнє, розвиток непрямий, у воді;
г) запліднення внутрішнє, розвиток непрямий, у яйці.
7Як називається речовина, що утворюється у кишечнику кашалотів із неперетравлених решток головоногих і яку застосовують у парфумерній промисловості в якості фіксатора запахів?     а) амбра;      б) пурпур;       в) сепія;        г) охра
8. Позначте органи руху кільчастих червів: а) псевдоподії;  б) кінцівки;  в) війки;  г) параподії
9.  Непрямий розвиток з неповним метаморфозом характерний для:
а) двокрилих;   б) тарганів;   в) клопів;   г) твердокрилих
10. Вкажіть, якому гельмінту властива міграція личинок в організмі людини через печінку,легені,серце і кишечник:
а) гострику;    б) аскариді;     в) сисуну котячому;      г) сисуну печінковому
11. Позначте органелу, яка є місцем синтезу білка:
а) мітохондрії;     б) рибосоми;       в) комплекс Гольджі; г) клітинний центр.

12. Для виявлення хвороби людини необхідно провести гормональний
аналіз. Клітини яких тканин тіла служать об’єктом для цього?
а) серця; б) крові; в) мозку; г) залоз   внутрішньої секреції.
13. Яка кістка входить до складу пояса нижніх кінцівок людини? 
А променева    Б стегнова   В клубова        Г мала гомілкова
14.За допомогою якої речовини передається збудження у синапсі?
а)  мієліну  б) ферменту  в) нейромедіатора  г)фосфоліпіду
15.Тонка сполучна тканинна оболонка м’яза – це:  а) епістрофей;
б) хондроцит;    в) фасція;    г) сфінктер.

16. Яку роль в організмі людини виконують вітаміни?
А) слугують джерелом енергії; Б) беруть участь у передачі спадкових
властивостей;   В) є будівельним матеріалом клітини; Г) впливають на обмін речовин,
беруть участь в утворенні ферментів;
17. Як називається сукупність реакцій синтезу в живих організмів: а) органічний обмін;
б) енергетичний обмін;    в) основний обмін;       г) пластичний обмін.
18. Який м’яз належить до категорії швидких м’язів?
а) верхній прямий м’яз ока      б) найширший м’яз спини    в) біцепс     г) діафрагма
19. В основі регуляторної та координаційної діяльності нервової системи лежить:  а) рефлекторна дуга;  б) рефлекс;  в) нейрон;  г) аксон
20. Яка основна риса подібності об’єднує процес фотосинтезу та стадію кисневого розщеплення енергетичного обміну? а) для здійснення обох процесів необхідне світло
б) для здійснення обох процесів необхідний кисень
в) для здійснення обох процесів необхідною є мембрана, яка створює різницю потенціалів
г) для здійснення обох процесів необхідне окислення органічних речовин.

Тестові завдання групи Б. (У завданнях цієї групи варіантів відповідей правильним можуть бути від одного до п’яти.)
1.До складу оцвітини належать:   а) чашечка;      б) тичинки;      в) маточки;       г) віночок;     д) квітконіжка.
2.Виберіть характерні ознаки мохів:   а) у життєвому циклі переважає спорофіт;
б) у життєвому циклі переважає гаметофіт;       в) мають  листкостеблову будову;
г) спорангії зібрані у стробіли, які розміщуються на верхівці пагонів;     д) мають  ризоїди;
е) підземна частина – кореневище;         є) спори  утворюються  у коробочці;
3.  Віднайдіть органели руху найпростіших:  а) хроматофори;     б) трихоцисти;
в)  війки;   г) скоротливі вакуолі;    д) генеративні ядра;    е) псевдоподії.
4. Корені характерні для:     а) папороті;    б) голонасінних;    в)хвощів;    г) квіткових;
д) хлорели;   е) плаунів.
5. Як саме людина може заразитись печінковим сисуном:      а)  вживаючи погано просмажене м’ясо великої рогатої худоби;         б) вживаючи погано просмажену рибу;      в) не помивши руки перед їжею, після того, як гладила собаку;      г)  п’ючи некип’ячену воду з відкритих водойм
6.Паразитичні найпростіші, що живуть у крові людини, зокрема трипаносоми, мають проблеми з поширенням, оскільки контакти «кров — кров» є малоімовірними. Утім еволюційний розвиток, призвів до полегшення передавання цих паразитів від людини людині. Укажіть найбільш вірогідний шлях удосконалення способів передавання кров'яних паразитів.
а) спрощення життєвого циклу, проміжні стадії розвиваються в ґрунті
б) ускладнення життєвого циклу, проміжні стадії розвиваються в комахах
в) багатостадійний життєвий цикл, проміжні стадії розвиваються в молюсках
г) простий життєвий цикл, фекально-оральний спосіб передавання
7. У чому полягають особливості дихання птахів:  а) за одним вдихом слідує два видихи;       б) за двома вдихами слідує один видих;   в) вдих і видих пов’язані з підйомом і опусканням крил  г) газообмін відбувається в повітряних мішках;  д) газообмін відбувається на вдиху і видиху.
8.Газообмін    у    кісткових    риб    може відбуватися через:   а) зяброві дуги;
б)  зяброві пелюстки;    в)  зяброві тичинки;   г) легені;    д) трахеї.

9 Вкажіть, які молюски мають рудиментарну раковину:  а) корабельний червяк” ;    б) слизун;      в) ставковик малий;     г) головоногі;      д) перлівниця
10. Зазначте органи і структури, які властиві як представникам земноводних, так і плазунів:     а) грудна клітка; б) трахея; в) середнє вухо; г) клоака; д) крижовий відділ хребта
11.У розгинанні ліктьового суглоба беруть участь такі м’язи:  а)діафрагма б)            двоголовий м’яз плеча;   в)                   триголовий м’яз плеча;   г)                   ліктьовий м’яз;    д)      трапецієподібний м’яз.
12. Міцність і пружність кісток пов’язана з високим вмістом у них:          а)        колагену;      б)           води;
в) мінеральних солей;  г) залізовмісних сполук ;     д) міозину

13.Укажіть ряд, що складається з хімічних символів мікроелементів: а)P, O, Zn, Au; б)N, C, Hg, Ca; в)Fe, S, O, H; г)Cо, Zn, J, Cu; д)Au, Hg, Zn, Mo.
14. В якому з наведених органів міститься найбільше клітин епітеліальної тканини?               а) головному мозку; б) спинному мозку; в) шлунку; г) тонкому  кишечнику; д) серці
15.В організмі людини постійно підтримується температура +36,6 С. Назвіть сукупність процесів, що забезпечують цю сталість:  а) самооновлення; б) саморегуляція;  в) самоконтроль;  г) самовідтворення.
Тести групи В.
1.Установіть відповідність між назвами сухих плодів та групою рослин, що їх утворюють:
1. зернівка                                           А       грицики, редька, капуста
2. сім' янка                                           Б        робінія, еспарцет, соя
3. біб                                                    В       кукурудза, жито, овес
4. стручок                                            Г        соняшник, айстри, осот
                                                                   Д       мак, блекота, тюльпан
2.Установіть відповідність між відділом скелета людини та кісткою, що входить до його складу.
1  пояс верхніх кінцівок               А   променева
2  пояс нижніх кінцівок                Б   мала гомілкова
3  вільна верхня кінцівка             В   клубова
4  вільна нижня кінцівка             Г   ключиця  
                                                      Д   грудина

3.Установіть відповідність між видами ссавців і рядами, до яких вони належать:
1. Єнот-полоскун                                           А. Комахоїдні
2. Носоріг білий                                             Б. Парнокопитні
3. Хохуля звичайна                                        В. Гризуни
4. Жираф південноафриканський                Г. Непарнокоритні
                                                                        Д. Хижі

4. Установіть відповідність між термінами і визначеннями:
1. Сила м’язів                                        А. Тимчасове зниження працездатності   м’язів
2. Витривалість м’язів                          Б. Стан постійного незначного напруження м’язів
3. Швидкість скорочення м’язів          В. Величина максимального напруження, яке може  
4. Тонус м’язів                                         розвинути мяз під час свого збудження
                                                           Г. Час, за який м’яз скорочується і   розслаблюється
                                      Д. Здатність м’язів тривалий час  підтримувати заданий ритм роботи

5.Зіставте назви частин клітини із їхніми функціями.
1. Мітохондрії                           А. Збереження спадкової інформації
2. Клітинний центр                   Б. Розщеплення складних речовин на прості
3. Лізосоми                               В. Транспорт речовин у клітині
4. Ендоплазматична сітка        Г. Клітинне дихання
                                                   Д. Участь у поділі клітин
Завдання з відкритою відповіддю.
1.      У комах немає голосового апарата. Сарана водить лапкою по своїх твердих крилах. Коники видають звук тертям надкрил одне об одне. Комариний писк виникає від рухів крил. У чому полягає значення цих сигналів, якими так щедро нагородила природа своїх мешканців?
2.      Космічна біологія – біологічна наука, що вивчає можливість існування живих організмів у космосі та на інших планетах, крім Землі. Ця наука розглядає вплив на живі організми умов космосу: гравітації, життя у вакуумі. Які зміни розвиваються в скелетній системі людини під час перебування в космосі?

Немає коментарів:

Дописати коментар